maanantai 12. elokuuta 2013

Rentouttava viikonloppu Helsingholmissa

Perjantaina irrotimme köydet 19.30 ja suuntasimme Airistolle. Epävakaisesta kelistä huolimatta olimme aivan innoissamme, olihan viimeisestä viiden viikon setistä jo aikaa niinkin paljon, kuin kaksi viikkoa! Vietimme viikonloppua ystäviemme Emilian ja Antin kanssa, jotka huristelivat Tampereelta Turkuun kovassa vesisateessa. Juuri ennenkuin lähdimme, sade kuitenkin onneksemme lakkasi. Pääsimme 8 metrin sivutuulella nopeasti perille ennen pimeää kympiksi illalla. Matkaa kertyi 15 mailia ja purjehdimme sen 2,5 tunnissa.  Rantauduttuamme sade alkoi uudelleen, joten meillä kävi säkä kun emme joutuneet vesisateen uhreiksi. Airistolla pääsimme nauttimaan vielä saunasta. Tuuli yltyi yöksi ja vankasta laiturista huolimatta vene keikkui, sade hakkasi kannelle ja vantit humisi.

Aamulla maailma näytti kuitenkin aivan toiselta. Aurinko paistoi, eikä enää ollut tietoakaan edellisen illan sadepilvistä. Viiden viikon reissumme jälkeen olimme päättäneet, että menemme sinne mihin tuulee, ei mistä tuulee! Keli oli leppoisa; tuuli ehkä hieman hento, mutta aurinko vilkutteli meille välillä pilvien takaa ja mikä hienointa, pääsimme etenemään purjeilla ilman minkäänlaista aikataulua.

Päädyimme Helsingholmiin silittelemään valkoista heppaa, käppäilemään luontoon, katselemaan muita saaren eläinkunnanedustajia (kuten kissoja, koiraa ja kania), syömään mm. lettuja sekä saunomaan ja uimaan. Saimme viimeisen 00-01 saunavuoron, joten pääsimme myös yöuinnille.

Helsingholm on ihana paikka, jos haluaa rauhoittua saaristossa ja lounnon helmassa. Eläinten lisäksi siellä on luontopolku, myytävänä mm. kalaa sekä yksityissauna jota voi varata. Suurin osa paikoista on ankkuripaikkoja, mutta muutama poijupaikkakin löytyy.
Tämä kuva on sunnuntai aamulta, kun suurin osa veneilykansasta oli jo poistunut ja satama oli melko tyhjä
Sunnuntai oli viikonlopun purjehduskeleistä parhain. 4 metrin länsituulella pääsimme purjeilla lähes kotisatamaan asti täydellisen auringon saattelemana 4...7 solmun vauhtia. Matkaa kertyi noin 30 mailia. Tällaisia purjehduskelejä olimme odottaneet ja toivoneet! Viikonloppu oli huikea pala saaristoa ja ystäviemme seuraa, tällaisia viikonloppuja toivomme lisää.
(PS. Viime yönä näin unta, että olimme Atlantilla ja näin jälleen delfiinejä... ARC?! ;) )

torstai 8. elokuuta 2013

Purjehdussanastoa

Korviini on kantautunut viestiä siitä, että osa käyttämästäni sanastosta on ollut vierasta lukijoille. Pahoittelut tästä! Nyt ajattelin korjata virheen ja selventää sanastoa. Purjehdusssanastoa on olemassa hirmuinen määrä, eikä tämän ole tarkoituskaan olla mitenkään täydellinen, vaan selventää pelkästään tässä blogissa käytettävää sanastoa lukijoille.

Avotuuli=sivu- tai myötätuuli
Broachata/prouchaus="vene karkaa käsistä". Vene kallistuu liikaa niin, että peräsin ei enää ota riittävästi veteen, jolloin vene on hetken ohjauskyvytön ja näin kääntyy tuulta kohti
Dirkki=puomin kannatin/nostin, isopurjeen puomin kannatinköysi tai -vaijeri
Falli=purjeen nostin, nostoköysi tai -vaijeri
Genaakkeri=myötä- ja sivutuulessa käytettävä pallopurje
Genoa=keulapurje
Halssi=kurssi, veneen suunta
Jiippi=myötätuuleen tehty käännös, myötäkäännös
Kiki=puomin korkeutta säätävä talja, puomin alasvetäjä
Kohteliaisuuslippu=muualla kuin kotimaassa oleskellessa, on kohteliasta vetää saalinkiin kyseisen maan lippu
Kryssiä=vrt. luovia eli purjehtia vastatuuleen tai sivuvastaiseen niin, että reitistä tulee sik-sakin-muotoinen
Kurssi=ohjattava suunta eli kulkusuunta
Legi=matkanosa
Liikki=purjeen reuna
Luoviminen=vrt. kryssiä
Life-line=elämänlanka, köysi tai vaijeri johon kiinnitetään valjaat ja jonka avulla miehistö pysyy aluksessa kovallakin kelillä
Norjan puhuminen=oksentaa laidan yli (taitaa olla meidän omaa sanastoa:)
Nostaminen=veneen keulan kääntäminen tuulta kohti
Nostin=vrt. falli
Paara/paapuuri=halssi, jolla tuuli tulee veneeseen nähden vasemmalta 
Pii, pitää piissä=ohjata vastatuuleen, käytetään esim. purjeidennostossa ja laskussa
Piinaaminen=ohjaaminen liian ylös tuuleen, jolloin purjeen etureuna alkaa lepattaa
Päänahka=alus joka tulee vastaan perä edellä, eli ohitettu alus
Ratsastaja=hela, jolla isopurje on kiinni mastossa ja jonka avulla isopurje liukuu ylös
Reittijakojärjestelmä="liikenteen jako merellä", joka huviveneen tulisi leikata aina 90 asteen kulmassa mahdollisimman nopeasti. Se on siis väylä, joka on tarkoitettu isoille aluksille ja laivoille
Puomiliikki=isopurjeen alareuna
Reivata=purjepinta-alan pienentäminen, ykkösreivillä purjepinta-alaa on pienennetty vähän, kun kakkos- ja kolmosreiveillä sitä on pienennetty enemmän
Saalingit=maston ja vanttien välissä olevat putket, jotka tukevat mastoa           
Salonki=veneen sisällä oleva oleskelutila
Sitloora=istumalaatikko, eli se tila veneessä, josta ulkona ohjataan venettä
Snörppi=kiristin, purjeen takaliikin kiristin. Purjeen takaliikissä oleva kiristysnaru
Skuutti=isopurjetta säätävä köysi, veneen "jarru ja kaasu
Spiira=puomi, jolla levitetään tai tuetaan keulapurjetta, esim.hennolla tai vaihtelevalla tuulella
Spinnu=spinaakkeri, kevysetä kankaasta tehty pallonmuotoinen keulapurje
Springi=kiinnitysköysi, joita käytetään sivuttaiskiinnityksessä. Kiinnitysköydet, jotka vedetään keulasta ja perästä laiturille kohti veneen keskiosaa
Staaki=mastoa ja keulapurjetta tukeva etuvaijeri
Styyra/styyrpuuri=halssi, jolla tuuli tulee veneeseen nähden oikealta 
Svelli=iso aallokko
Vantit=mastoa pystyssä pitävät vaijerit
Venda=vastatuuleen tehty käännös, vastakäännös
Vinssi=köysirumpu, jonka avulla vääntö- ja vetovoima moninkertaistetaan
Virsikirja=virsari, keulapurjeen jalustaminen myötätuulessa isopurjeen vastakkaiselle puolelle

S/y C´est la Vie on saanut viettää leppoisia kesäpäiviä kotisatamassaan arkisin.  Sitä on huollettu, putsattu ja puunattu.
Kuvaaja Tero Hakala, Studio Pelisalmi
Viime viikonloppuna se kuljetti niin kutsuttua huru-ukko (sivistyssanakirjojen suorista käännöksistä huolimatta isäni nimittää itseään sekä ystäviään ko. nimellä, eli sana positiivisessa merkityksessään :) poppoota nauttimaan Turun saaristosta. Tänä viikonloppuna me pääsemme S:n sekä ystäviemme kanssa nauttimaan purjehtimisesta.  

perjantai 2. elokuuta 2013

Nestori ja KIPPARIT

Ari kirjoittaa: Aluksen nestorina haluan lisätä tänne blogiin vaikutelmat matkan kulusta nuoren miehistön kanssa. Kippariksi jouduin itseni nimeämään ainoastaan kahteen kertaan asiapapereita setvittäessä Ranskan tulliviranomaisten kanssa. Tosiasiallisia kippareita olivat aina ne, jotka aluksen kulusta vastasivat. Meillä oli aina tähystyksessä kannella kulussa oltaessa parivaljakko, joka olisi purjehtinut keskenään veneemme Suomeen. Se oli mahtava tunne.Keskinäinen luottamus, merimiestaito, yhteishenki, iloisuus, energisyys ja vastuuntunto, joka paistoi läpi koko matkan keskuudessamme oli sellainen kokemus, jota en unohda.


Installoinnit ja automation Nestorina koen iloa siitä, että tekniikka ei ole ajanut ohitseni, enkä kokenut sivullisuutta nuorten osaajiemme kanssa. NMEAT jaSeaTalk:it eri sukupolvineen ovat  tuttuja ja tarvittaessa 'karva tasolla' ymmärrettäviä termejä, ja jotka veneemme kohdalla opiskeltiin ennen la Rochelleen lähtöäLämppäri asennettiin itse, koska Nestori ja S olivat niin samanmielisiä 'oikean' lämmittimen valinnasta. Valittu VHF AIS -vastaanottimineen oli sopiva valinta plotterin kuvaruutua rikastuttamaan ja kauppa-aluksia näyttämään. Näihin kaikkiin 'karvat' ja tarvittavat keskinäiset liitokset tutkittiin jo ennen lähtöä. Toisin sanoen läksyt oli tehty ennen matkaa. Varsinaisen asentelun yhteydessä tuli veneen tekniikka käytyä läpi melko perusteellisesti. Kun koko miehistömme pääsi veneessä valloilleen kolmeksi päiväksi, tulosta tuli varmasti viikon ammattimiehen työpanoksen verran. Ja tietotaito aluksestamme kasvoi arvoon arvaamattomaan!  


Ainoastaan Dufourin Emmanuelia jouduimme pidättelemään installoinneissa. Lähetimme 1,7 kuutiota kamaa veneelle odottamaan saapumistamme. Ilmoitimme Emmanuelille, koska 'pakettimme' saapuu. Hän ystävällisesti vastasi maililla (ei tiennyt paketin kokoa), että hän voi installoida (suora lainaus) paketin veneeseemme, jolloin Juulia nopeasti lähetti paluuviestin, että kiitos kovasti, mutta jos hän voisi avata pakettia päältä  sen verran, että installoi vain päällimmäisen imurilla ilmasta tyhjennetyn muovisäkin veneeseen ensimmäistä yötä varten. Lopun hoidamme itse :D

Minä ja S saimme ranskan rajavartiolaitoksen papereihin hyväksytyksi  yön hämärissä toimenkuviksemme 'automation'. Näin jälkikäteen ajatellen taisi läheltä liipata :)

 

Seamanship!

Todellista merimiestaitoa sain seurata erityisesti kolmen ensimmäisen meripäivän aikana. S katosi kulussa kannelta tuon tuostakin kajuutan syövereihin ja palattuaan raportoi:   'ei vuotoja' tai mistä havaitsemansa 'kitinä' tai 'vinkuna' johtui ja pyysi peppuja ylös sitloorassa saadakseen tarvittavat suihkupullot esiin penkin laatikosta.  Kun kaikki  kitinät ja epänormaalit vinkunat ja resonanssiäänet oli klaarattu, hoidettiin vielä sivuäänet, jotka kuuluivat  itse penkin laatikon kantta nostettaessa. Lopuksi kuului vain moottorin käydessä tasaista vaimeaa hurinaa ja purjeilla seilatessa tuulen suhinaa. Lisättynä iloisella puheensorinalla ja hersyävällä naurulla. Nestorilla oli KIPPARIT, jotka osasivat asiansa!


Hyvään merimiestapaan kuuluu myös, että kotijoukot tietävät mitä aluksella suunnitellaan ja missä se kulloinkin on sekä koska suurin piirtein seuraavaan satamaan saavutaan. Juulia huolehti monen muun asian lisäksi tästä periaatteesta enemmän kuin kiitettävästi. Keskellä puheensorinaa sormet kävivät iphonen lasilla. Kun valmista tuli ja jos veneessä  ei ollut nettiyhteyttä, se haettiin vaikka yöllä kaupunkia kiertäen vapaita langattomia bongaillen, jotta päivitykset saatiin mahdollisimman pian nettiin. Uskomaton suoritus!  

 

Erityisesti haluan vielä kiittää kolmen hengen perusmiehistömme lisäksi kaikkia, jotka mahdollistivat veneemme  purjehtimisen Suomeen annetussa aikataulussa. Juhaa korvaamattomasta avusta asennuksissa, Suvia ranskan kielen ongelmissa, Teroa ja Virpiä veneen kippareina, asentajina sekä matkamme ikuistajina kuvin ja videoin, Jania, joka toi matkan tekoomme Amsterdamin jälkeen  ainakin muutaman kymmenyksen lisää keskivauhtia ja rapsakkaa huumoria ja vaateita purjehdustuulesta ja tuiskusta kesken motorisoinnin tyynessä ja ihanassa  auringonpaisteessa. Lisäksi tietenkin Reettaa ja Jonea, jotka elävöittivät loppumatkaamme iloisella otteellaan matkantekoon keinuvassa veneessä. Jone taisi salaa opiskella purjehdusta  enemmän kuin arvaammekaan.


Kaiken kaikkiaan matkamme oli Nestorille unohtumaton elämys jossa pullamössöä ei tarjoiltu! Ruoat olivat satamassa, kuin viiden tähden hotellin tarjoamisia ja kulussakin lähes samaa tasoa.  Tosin joskus 25 asteen kulmassa tarjottuja.


Kiitokseni ja kunnioitukseni koko revohkalle!