torstai 9. heinäkuuta 2015

Juho mukana matkassa Calais-Kööpenhamina

Kesälomareissuni alkoi lentämällä Pariisiin ja sieltä edelleen bussilla Calaisiin. Uutisista olin lukenut, että lauttatyöntekijöiden lakko Calaisissa on aiheuttanut erilaisia levottomuuksia Calaisin satamassa, mutta tämä tilanne oli ilmeisesti mennyt ohi ennen saapumistani pimeään ja hiljaiseen Calaisin lauttarantaan, jossa minua jo odotettiin pizzalle. Hieman vielä edellisen päivän matkustuksesta väsyneenä matka jatkui yön yli Ijmuideniin ja tutustumaan Amsterdamiin, joka odotuksistani poiketen osoittautui mukavaksi kaupungiksi turistille. Kaupungin läpi kulkevine kanaaleineen voi Amsterdamista löytää jopa Venetsiamaisia piirteitä. Amsterdamista jatkoimme kohti Cuxhavenia, joka olikin pisin legi omalla purjehdusurallani ollen noin 2 vuorokautta.

Amsterdamin kanaaliristeilyllä
Genaakkeri tarjosi kyydit noin 12 tunniksi
Cuxhavenissa vietetyn yön jälkeen muonakuntamme väheni yhdellä ja jatkoimme kolmistaan kohti Kielin kanava. Kanava tarjosikin mukavan ja kuuman päivän. Aurinkovoiteelle löytyi käyttöä. Huviveneiden kulkua Kielin kanavassa ei ”suositella” auringonlaskun jälkeen ja näin ollen myös me päädyimme kiinni Rendsburgiin yöksi kanavan keskivaiheille.  Hyvissä ajoin aamulla matka jatkui kohti Holtenaun sulkua, josta lyhyehkön odottelun jälkeen päästiin nauttimaan Itämeren puhtaammasta vedestä Kielillä ja Elbellä vietetyn ajan jälkeen. Toivoa sopii, että Itämeri myös pysyisi mahdollisimman puhtaana. Olisi mukavaa, että tämä huomioitaisiin myös veneilijöiden ja vierasvenesatamien palveluiden osalta.

Kielin Itämeren puoleisessa sulussa

Ilma jatkui kuumana ja kiinnityimme Laboen satamaan. Laboessa vietimme rauhallista iltaa tapasiltapalan ääressä. Laboesta löytyy upea hiekkaranta ja useita mukavan tuntuisia ravintoloita, joissa olisi varmasti voinut viettää enemmänkin aikaa hintatason ollessa kohtuullista luokkaa.

Sundownereilla Laboessa

Matkamme on edennyt pääasiassa koneella ajaen Cuxhavenista eteenpäin, mutta helteisessä säässä tämän ei ole annettu liikaa haitata. Myös Laboe-Heiligenhaven väli taittui konevoimalla. Heiligenhafenissa halusimme viettää 2 yötä tutustuen paikalliseen satamakulttuuriin, joka yllätyksekseni oli varsin maltillista. Yksikään ravintola tai baari ei palvellut 24.00 jälkeen, no onneksi omavaraisuus palkitaan tässäkin asiassa ja saksalainen makkarakulttuuri onkin tullut varsin tutuksi. Itämeren kirkas vesi viilensi palaneita käsivarsia mukavasti paikallisella uimarannalla.

Illallista saksalaisittain
Tanskan Gedseriin päädyimme kevyessä tuulessa ja sumussa moottorilla ajaen. Tiedossa oli, että tuulen voimakkuudet kasvat koviksi ukkosrintaman ylittäessä Tanskan. Tästä johtuen odotimme sopivaa tuulirakoa sataman suojissa. Alkuillasta keula asetettiin osoittamaan kohti Kööpenhaminaa ja navakan tuulen siivittämänä saimme nautinnollisen viimeisen yöpurjehduksen Kööpenhaminaan, josta minä ja Samuli jätimme veneen ja palataan takaisin Suomeen uuden miehistön vallatessa veneen. Erilaisia sääolosuhteita kuten sumua ja ukkosta, yöpurjehduskokemusta ja kolmen valtion vierasvenekulttuuria on karttunut mukavasti kaksiviikkoisen purjehduksen aikana. Aina on mukava oppia uutta ja tästä kesälomareissusta jää pitkäksi aikaa kerrottavaa ja mukavia muistoja. Suuret kiitokset mukavasta lomasta ja vieraanvaraisuudesta!

Ukkostutkakuva maanantain myräkästä

Kohti Kööpenhaminaa



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti