sunnuntai 28. kesäkuuta 2015

Tyyni Pohjanmeri ja aurinkoinen Amsterdam!

Calaisista saimme miehistöömme S:n vanhan hyvän ystävän Juhon. Lähdimme heti torstaina aamulla kohti Hollannin Ijmuidenia. Aluksi tuulta riitti genaakkerille mutta sitten sekin pieni vire kuoli tyystin ja tylsä koneistus alkoi.

Sitä jatkui aina yönyli seuraavan päivän iltapäivään kun olimme perillä Ijmuidenissa.

Matkalla väisteltiin melko runsasta laivaliikennettä, erityisesti tietenkin yöllä, muuten oli todella rauhallista.

Yövuorossa sai vielä ihastella viimeisiä rippeitä fosforiplanktonia.

Lauantaina perille päästyämme nautimme herkkuillallisen, sitä sienirisottoa ja pihvit kylkeen.

Lauantaina teimme päiväretken Amsterdamiin samalla lailla kuin kaksi vuotta sitten. Bussi suhaa Ijmuiden-Amsterdam välin vajaan tunnin. Minä lähdin vähäksi aikaa omille teilleni shoppailemaan mutta iltapäivällä tapasimme porukalla ja kun vielä ei ole veneilty paljoa niin hyppäsimme jokiristeilijän kyytiin tunniksi.

Amsterdam oli juuri niin eloisa ja sekaisin kuin muistinkin. Joka paikassa pöllähti sieraimiin ruohon haju ja kaupat ovat noh... Miten sen nyt sanoisi, vähän erilaisia... Minä tyydyin erinomaiseen minttuteehen.

Autojen parkkihallien sijaan on pyöräparkkihalleja, talot ovat umpivinossa ja ihmiset asuvat myös asuntoveneissä.

Jokia ylittäviä siltoja on loputtomiin.

Amsterdam on näine erikoisuuksineen kaunis ja viehättävä kaupunki jossa vierähtää päivä nopeasti. Museoita emme lähteneet sen enempää tutkimaan, niitähän olisi ollut tarjolla vaikka viikoiksi.

Ijmuidenin satama: hinta 12m veneeltä 4 hengen miehistöllä 28€/yö, hyvä satama, vesi erillisestä hinnasta, vesi ja sähkö laiturille, hyvät suihkut & wc:t. Amsterdamiin pääsee vajaassa tunnissa bussilla. Sataman vieressä pitkä hieno hiekkaranta jossa kivoja kuppiloita. Satamassa pikkukauppa, parempaan kauppaan matkaa.