keskiviikko 26. kesäkuuta 2013

Laiva on lastattu innokkaalla miehistöllä!

Keskiviikko aamupäivä ja päivä kului edelleen tiiviisti veneessä asennuspuuhissa. Täytyy kuitenkin nyt myöntää, että asennuspuuhista puhuttaessa on nämä asennuspuuhat olleet lähinnä miesten vastuulla. Naisporukalla olemme puhuneet, että vähän kuin veneessämme olisi puhuttu kahta kieltä: suomea ja asennuskieltä. "Laita se vihreä piuha sinne", "mihin se Makita meni", "sterlingin piuhat kuntoon", "plus ja miinus navat..", "nyt meni sähköt..", "hei yks juttu, kiristittekö sen ilmanvaihtoputken kun punnerrettiin sitä varaajaa","ne pannat puuttuu, kuka lähtee hakeen", "no nyt Raymarine saa Ais dataa", "mä tekisin sen kyllä näin..." (ja seitsemän eri vaihtoehtoa kun useampi insinööri on lyönyt päänsä yhteen ja kaikilla vähintäänkin toinen toistaan parempi idea)..


MUTTA, kaiken hien ja tuskan jälkeen vihdoin kaikki on valmista ja vene sekä miehistö täydessä tikissä aamun purjehdukseen! Sääennusteet näyttävät suotuisilta, todellinen tilanne nähdään aamulla.

Ongelmia ilmeni kuitenkin pelastuslautan kanssa. Tehdas oli mokannut tilauksen kanssa joten pitkän selvittelyn ja rannalla olevissa venekaupoissa pyörimisen jälkeen päädyimme loppujen lopuksi lähettämään sen saman pelastuslautan (joka piti tulla tänne La Rochelleen, ja joka siis on tilattu jo maaliskuussa Turun venemessuilta, ja jonka perään on kyselty jo useana viikkona) Brestiin josta nappaamme sen matkalla. Kiitokset tästä sille englantia puhuvalle kauppiaalle satamassa, joka oli ihanan ystävällinen ja auttoi kieliongelmissa kun kävelin viidennen kerran samaan kauppaan. Hän todennäköisesti totesi, että neito näyttäisi olevan nyt niin hädässä, että parempi auttaa. Tokaisin hänelle, että tiedän ettei tämä ole sinun bisnes, mutta pliiiis! Ja hänhän auttoi. Hän soitti puolestani Brestiin ja selvensi satamakonttorin neidille ranskaksi, että josko he voisivat vastaanottaa lauttamme. Ja service pelasi. Muutaman sähköpostin ja puhelun jälkeen homman pitäisi taas olla hankassa ja lauttamme siis matkalla Brestiin. Ihmiset ovat olleet muutenkin erittäin ystävällisiä täällä. Rannan venekaupoissa he ovat varmaan ihmetelleet, että siellä ne hullut suomalaiset touhuavat edelleen kolmatta päivää ( ja osittain myös yötä :D) ja mylläävät venettä ylösalaisin. Viimeisimmän puuttuvan piuhan mitä metsästimme, eräs myyjä antoi lahjaksi. Kysyimme mitä se maksaa ja hän totesi: " it´s a present for you".

Eilen illalla lähes kaikki kerkisivät vielä kaupunkikierrokselle ja ihastelemaan Biskajanlahden rantamaisemia. Ihana kaupunki, ehdottomasti näkemisen arvoinen!

Illalla myöhään kerkisimme vielä nimeämään veneemme ja skoolaamaan shampanjat. Nimenanto suoritettiin tietenkin kaikkia netistä löytyviä ohjeita noudattaen. Kunnon runot Neptunukselle sekä Aiolokselle, shampanjat veneelle jne. Nimenantorunomme kuului seuraavasti:

"Kaikkien niiden nimeen, jotka tulevat purjehtimaan tällä aluksella, pyydämme tuulten ja aaltojen jumalia osoittamaan meille suopeutta nyt ja tulevaisuudessa. Mahtava Neptunus joka hallitset kaikkea mikä liikkuu aaltojen päällä tai alla; ja mahtava Aiolos, joka puhallat tuulta purjeisiimme, esitämme Teille nöyrän toivomuksen siitä, että saamme purjehtia turvallisesti ja että aluksemme löytää turvalliset reitit ja suojaiset satamat.

Nyt pyydämme, että kun tämä alus purjehtii alueillanne nimellä C´est la Vie, se tunnistettaisiin ja sille suotaisiin nautinnolliset edut.

Tämän varmemmaksi vakuudeksi uhraamme Teille merenkulun perinteisten tapojen mukaisesti.. (shampanjat)."

Kuten runosta, kuvasta ja blogin nimestäkin voinee havaita, veneemme nimeksi tuli siis  C´est la Vie. Shampanjoiden jälkeen oli edessä vielä reittisuunnittelu. Tätä tehdessä totesimme, että ilmeisesti halssia ei tarvitse vaihtaa ihan yhtä tiuhaa tahtia kuin saaristomerellä ;) 

Lopuksi tiedoksi niille lukijoille (puskaradio kertoi tekstiviestien välityksellä että kommentointi ei ole onnistunut), jotka haluavat kommentoida, ikävä kyllä joudutte perustamaan google+ tilin, muuten kommentointi ei onnistu :/ Systeemi on tehty monimutkaiseksi eikä mahdollista enää kommentointia ilman "rekisteröintiä".


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti