perjantai 8. elokuuta 2014

Isle of Wightin Cowes viikoilta Cherbourgin sateenvarjoihin!

Saavuimme Isle of Wightille Cowes nimiseen satamaan tiistaina myöhään pimeällä. Matka sujui alkuun ripeästi purjeilla, ja lopuksi moottorilla. Saavuttuamme perille, ihmettelimme, miten satama näytti olevan tupaten täynnä! Keskustelimme VHF:n avulla harbourmasterille (HM), joka sanoi että hinta per yö on 12 puntaa per metri. Nopean laskun jälkeen totesimme että no sepä on melkoisesti! Meille yhden yön satamamaksu olisi siis ollut reilusti toista sataa. Tiedustelimme oliko muita vaihtoehtoja ja harkitsimme ankkuria. Loppujenlopuksi meidät ohjattiin satamaa vastapäätä olevaan laituriin, väylän toiselle puolelle, jossa oli muutama muukin vene tyytyväisenä nukkumassa. Kun HM saapui luoksemme, kysyimme hintaa henkeämme pidätellen. Tässä laiturissa ei siis ollut mitään palveluita. Suihkut, vessat ja sähkö yms. oli varsinaisessa satamassa, johon meidän tulisi mennä venetaksilla tai kumiveneellä. Hintaa muodostui yötä kohden vain 15 rahaa. Kysyimme tarkoittiko HM puntia vai euroja ja vastasi että ihan sama :D paikkamme ei siis todellakaan tainnut olla varsinainen satamapaikka. HM selitti, että saavuimme Cowesiin parhaaseen mahdolliseen aikaan, sillä heillä oli juuri Cowesviikot, jotka ovat kerran vuodessa, ja paikka on kuin mikäkin festarialue tuolloin. Muina aikoina paikka on kuulemma todella kuollut. Rannassa oli livemusiikkia ja keikkoja yömyöhään. Purjehduskisoja käytiin päivittäin. Edellisenä päivänä kisoissa oli ollut mukana myös kuninkaalliset.

Seuraavana aamuna pumppasimme kumiveneemme

ja lähdimme tutustumaan Cowesiin.
Paikka oli todella täynnä veneitä!

Kävimme ensimmäisenä kurkkaamassa The Osborne housea, eli English Heritage linnaa. Tämän jälkeen tutustuimme Cowesiin. Sataman kujat vaikuttivat vähän samanlaisilta kuin Guernseyn kadut. Kävimme syömässä...

...Ostoksilla...

ja nautimme auringosta. Joku saattoi innostua shoppailemaan hieman enemmän, ja se en tällä kertaa ollut todellakaan minä!

Olimme jättäneet kumiveneemme satamaan, ja palattuamme tenderille, sinne oli eksynyt muutama muukin köysineen!

Luvassa olisi kovia ja vastaisia tuulia, mutta torstaina oli sopiva väli pujahtaa Englannin kanaalin toiselle puolelle Ranskaan Cherbourgiin. Lähdimme jälleen myötävirralla ja auringon paisteessa, mutta tuuli oli olematon, joten dieselpasaati avusti meitä aina perille saakka. Heti satamasta lähdettyämme huomasimme myös Volvo Ocean Racen uusia 65 jalkaisia veneitä!

Matkalla saimme ihailla upeita Isle of Wightin The Needlesin, eli kalkkikivikallioiden maisemia.

Yritimme myös edetä genaakkerilla, mutta tuuli ei riittänyt vaikka kuinka toivoimme.

Saavuimme Cherbourgiin juuri ennen pimeäntuloa. Maileja kertyi 74. Emme saaneet delfiineiltä tilaamamme showta, vaikka sitä niin odotimme. Viime vuonna ne ilmestyivät esiintymään meille kutakuinkin samoilla paikkeilla, ja samantapaisessa, erittäin tyynessä säässä. Cherbourgin satamaan on todella helppo tulla. Ensinnäkin on kaksi aallonmurtajaa, joista ulompi on Napoleon III  aikanaan rakentama Euroopan suurin 1500 hehtaarin "Nautical stadium". Rakennelma (aallonmurtaja) on valtava ja siitä tekee entistä vakuuttavamman sen 6 kilometrin pituus ja sen päissä ja keskellä olevat kolme linnoitusta. Varsinkin kaikkien Englannin veharikikkailujen ja sulutusten jälkeen oli kiva vain pujahtaa satama-altaaseen sen kummempia ihmettelemättä. Vähän kuitenkin kyselimme HM:ltä mihin laituriin on suotuisaa kiinnittyä, ja niinpä pujautin taskuparkin perä edellä P niin kuin pappa laituriin, jota HM toisteli yllättävän hyvällä englannin kielellä VHF:n. Satama on todella fiksu. Siistit suihkut ja muutenkin kaikki toimii.

Näyttäisi siltä, että jumitamme täällä Cherbourgissa ainakin viikon, ellei sääennusteisiin tule radikaalia muutosta. Atlantilta on nousemassa aikanaan hurrikaaniksi luokiteltu Bertha niminen myrsky, joten emme jatka matkaamme ennen kuin kovat tuulet ovat puhallelleet tarpeekseen. Tänään on touhuttu perinteisiä satamapäivän arkijuttuja, eli pesty pyykkiä

ja käyty kaupassa yms. Tänään on sadellut lähes koko päivän. Olemme vihdoin myös kotiuttaneet kaupasta kauan etsityt taittopyörät, kiitos ystävillemme Annalle ja Arnolle ranskan kielen avuista, joita whatsupin kautta saimme!

Nyt nauttimaan ranskan herkuista!