lauantai 2. elokuuta 2014

Kryssiä ja ukkoskuuroja

Perjantaina lähdimme puoliltapäivin, heti kun Doverin sataman portti aukesi, etenemään kohti Eastbournea. Tiesimme että virta kääntyisi tuota pikaa vastaiseksi ja että tuuli olisi juuri sieltä mihin yritimme mennä, eli kaikki hyvät mukana matkassa!
Aurinko paistoi ja teki tiukkaa katsella veneitä jotka tulivat myötätuuleen ja - virtaan genaakkerilla kovalla vauhdilla. Me olimme kryssineet noin 5 tuntia, edenneet login mukaan 22 mailia, mutta Doverin satama näkyi edelleen:D tarkoittaa että etenimme kartalla 8 mailia!Tuulenpaine oli onneksemme laskenut, joten laskimme purjeet ja jatkoimme koneella. Pääsi ainakin oikeeseen suuntaan.

Jatkoimme matkaamme neljän hengen miehistöllä, sillä S lähti suorittamaan bestmanin rooliaan ja viikonlopuksi siis polttareihin Lontoosta lentokoneella. Hän liittyy remmiin takaisin maanantai aamuna.

Englannin etelärannikon maisemat olivat kuitenkin aivan upeat ja heti Doverista lähdettyämme bongasimme muutamia pyöriäisiä. Mitään showta ne eivät kuitenkaan vielä suostuneet antamaan. Minä jäin etsiskelemään niitä aallokosta pidemmäksikin aikaa, ja luulin jopa verkkojen merkkejä sekä merestä kalastelevia lintuja delfiineiksi :D olemme kyllä tilanneet ihan kunnon showkin niiltä, mutta kuka nyt vastatuuleen purjehtiville mitään showta haluaa järjestää?! Siinä on ihan itselläkin shown aineksia!

Tiesimme jo melko alkumatkasta että valitsisimmepa määränpää satamaksemme Eastbournen tai parikymmentä mailia pidemmällä olevan Brightonin, tulisimme olemaan perillä pimeällä. Tyynellä kelillä koneella eteenpäin puksutellessamme päätimme ennen auringonlaskua, että jatketaan matkaa pidemmälle, eli Brightoniin.

Me jäimme Emilian kanssa vahtiin kun miehet menivät nukkumaan. Illan hämärtyessä huomasin sivusilmällä, että ihan kuin Ranskan puolella kanaalia olisi ollut jonkinlainen välähdys. Seurailimme tilannetta Empun kanssa hetken ja totesimme että ukkonenhan se siellä mäjähtelee. Hain kokemusta istumalootaan, eli herätin isäni unilta ja pyysin häntä arvioimaan tilannetta kanssamme. Heitimme kurssin Eastbournen satamaan, jonka kohdalla juuri olimme, mutta jonne meillä oli matkaa vielä 7,5 mailia. Otin yhteyttä VHF:llä Eastbournen harbourmasteriin, ja varmistimme että olimme tervetulleita satamaan. Hän tiedusteli veneenme pituutta ja antoi neuvoja sulutukseen, joka olisi ennen satamaan pääsyä. Matkan edetessä seurailimme ukkosta, joka mäiski nyt jo useammalla suunnalla. Kävimme herättämässä myös Antin apuun kansihommiin ja silmäpariksi. Olimme nyt siis koko miehistö hereillä ja valmistautuneet sekä rantautumiseen että ukkosmyteriin. Kartan mukaan satamaan oli suht selkeät valoviitat, joten myös yöllä  rantautumisen pitäisi hoitua. Myös ipadin Almanac kertoi meille VHF kanavan sekä opasteita sulutukseen jne. Satamaan johti todella kapea ruopattu ränni jonka reunustalla vettä oli sen huikean metrin verran.
(Kuva otettu aamulla samaisesta väylästä.) Olimme kuitenkin tarkastaneet ylä - ja alavedet. Tuohon aikaan, eli klo 23 ylävettä oli pari metriä, joka tarkoitti sitä että meillä ei pitäisi olla ongelmia syväyksen suhteen. Muutama maili ennen maalin pääsyämme alkoi sadella vettä, ja ukkonen mäjäytti jo ihan suht lähelle. Olimme tyytyväisiä päätökseemme rantautua yöksi. Ja harbourmasterkin vaikutti erittäin mukavalta, sanoi radiopuhelimeen minulle yes madame :D

Pääsimme sulutukseen ongelmitta, vaikka kaikkia taisi jännittää hieman miten pimeällä näkee selvittää tämä kapea väylä sulutukseen. Harbourmaster tuli luoksemme sulkuun (sulku toimi samalla tavalla kuin Kielin kanavassa, vain pienoiskoossa ja ilman saksalaisten ryysistä) ja neuvoi koodit ja satamapaikan, suihkut ja sähköt yms. Todella ystävällistä!

(Myös alla otetut kuvat on otettu aamulla sulusta jossa olimme yöllä.)
Paikka vaikutti todella hienolta yövalaistuksessa! Juuri kun saimme köydet kiinni laituriin, alkoi vodaa tulla ihan kunnolla ja valoshow taivaalla jyrinöineen tiheentyi.

Kömmimme lämpimään sisään ja höpöttelimme vielä läpi päivän juttuja. Syöpöttelimme ja kaivauduimme peittojen alle sateen rapistessa kannelle. Nukahdimme tyytyväisinä!

Aamu valkeni sinisellä taivaalla ja lämpimänä! Lähdimme tutustumaan paikkaan. Eastbornen satama oli todella kaunis! Jos reissaa täällä päin veneellä, kannattaa ehdottomasti käydä!