sunnuntai 24. elokuuta 2014

Biskaja ylitetty, Gijon on osoittautunut Pohjois-Espanjan helmeksi

Perjantaina meidät saatteli rantaan paikalliset delfiinit. Ne leikittelivät kauan keulamme edessä ja veneemme ympärillä.

Pääsimme etenemään purjeilla perille saakka, mikä tuntui mukavalta pitkän koneella ajon jälkeen.

Espanjan korkea profiili alkoi erottua jo 30 mailin päästä mereltä päin katsottuna.

Kaksi yötä ja kolme päivää taittui merellä kaksin oikein mukavasti, eikä rantaan tullessa edes huomannut että olisi väsyttänyt. Ylitys oli kaikin puolin todella onnistunut, mitä nyt tuulta olisi voinut olla alussakin jo niin että olisimme voineet purjehtia. Toisaalta ehkä sitten olisi jäänyt huomaamatta monet mielenkiintoiset eläinilmiöt. Nyt ne huomasi hyvin, kun meren pinta oli peilityyni.

Espanjan rannikko vaikutti erityisen kauniilta. Suomessa kun on Lappia lukuunottamatta melko tasaista, niin nämä korkeuserot ovat vaikuttavan näköisiä mereltä katsottuna.

Aurinko lämmitti ihanasti: uikkarikeli! Emme olleet kerinneet edes Gijonin sataman aallonmurtajasta sisään, kun satamaopas tuli veneellä vastaan puhuen hyvää englantia. Hän opasti meille satamapaikan ja vielä auttoi meitä rantautumisessa; mikä palvelu! Meillä oli kyllä tiedossa VHF kanava, mutta emme edes kerinneet käyttää sitä. Satama näytti kauniilta!

Ehkä väsy silti vähän painoi, sillä jumitimme veneessä pitkään iltapäivään saakka. Söimme ja skoolasimme skumpan ylityksen ja 4000 mailin rikki menemisen kunniaksi.

Satamamaksu on samaa luokkaa, tai jopa vähän kalliimpaa kuin Ranskassa, reilu 36€/yö. Ei siis mitään ilmaista. Itämerellä ja Saksassa selvisi 20-30€/yö satamamaksuilla. Englanti oli kallis, 30-45€/yö, Ranska 25-35€/yö ja mitä olemme lueskelleet, niin Espanjan pitäisi olla edullisempi. Se jää nähtäväksi, mutta olisi erittäin suotuisaa!

Täällä pitää esittää kipparin passi sekä veneen vakuutuskirja. Sitten tullimies tulee tsekkaamaan veneen. Kun tämän on kerran tehnyt ja lippulappuset täyttänyt, voi samoja papereita vain näyttää muissa satamissa ja homman pitäisi olla sillä selvä. Simppeliä ja myös tullimies puhui kohtuullista englantia, meillä kun espanjan kielen opettelu on vielä työn alla.

Lauantaina kaivoimme pyörät esiin ja tutustuimme kaupunkiin. Se osoittautuikin oikeaksi helmeksi! Upeat maisemat ja kauniit rannat. Hyvät pyöräilyreitit.

Jos täällä olisi näin lämmin kuin nyt (24-30C) ympäri vuoden, voisin hyvin jäädä tänne!

Illalla oli fiestan aika. Rantakuppiloissa oli edullista ja hyvää ruokaa ja Sangriaa. Täällä juodaan Sidra nimistä siideriä. Restaurant Sidrariat tarjoavat kyseistä juomaa. Sen juominen ja mukiin kaataminen onkin ihan oma shownsa.

Ensimmäisenä iltana ihmettelimme kun kaikilla oli paljon Sidra nimisiä vihreitä pulloja pöydässä, ja juomaa kaadettiin lasiin niin että pullo oli korkealla, lasi matalalla, ja katse oli johonkin horisonttiin, ei siis lasiin. Se oli hauskan ja vähän hämmentävän näköistä, kun emme vielä tienneet mistä on kyse. Pullollinen maksoi 2,50€ joten halusimme maistaa. Tarjoilija kaatoi sitä edelläkuvatulla tavalla lasiin vain vähän ja kun hän antoi ensin lasin minulle ja jäin odottamaan että hän tarjoilee myös S:lle, tarjoilija mutisi jotain espanjaksi. En ymmärränyt ja odotin tyytyväisenä että skoolaamme ja maistamme sitten S:n kanssa samaan aikaan.  Noh, tarjoilija meni tiehensä ja jäimme ryystämään tätä kuuluisaa Sidraa, joka maistui siiderin ja valkkarin sekoitusta jossa oli vivahdus hiivaa. Ei hyvää mutta ei myöskään pahaa. Kun olimme juoneet tipan lasin pohjalta useammalla hörpyllä, ja aloimme kaataa lasiin lisää tätä eriskummallista juomaa, naapuripöydässä istuva lapsiperheen isä alkoi huitoa sormella No No No!! Ja jotain espanjaksi. Ilmeisesti en tehnyt oikein. Pian meille selvisi, että juomaa sai kaataa vain tarjoilijat asiakkaiden lasiin ja juuri sillä hassulla tavalla; korkealta lasiin ja katse johonkin horisonttiin.. Mitä ihmettä - ajattelimme... Ja vielä vähän myöhemmin meille selvisi, että huikka pitää juoda kerralla eikä useammalla kulauksella.. Nämä Sidra paikat haisivat melko paljon alkoholille, sillä juoman kaatamista varten oli niille tarkoitettu oma teline, jonka päällä sitä kaadettiin laseihin, puolet meni tietysti johonkin yli ja ohi, kun sitä lasia ei saanut katsoa, ja myös pöydissä oli Sidra läikkiä, kun lasien pohjat olivat tässä erikoisessa juomassa. Hahahah! Olipa hauskaa, kunnon turistit liikenteessä ja paikalliset neuvovat viereisestä pöydästä miten homma toimii:D lähinnä sen juominen oli hauskaa ja juoman kaataminen oma shownsa. Se on erittäin paikallinen juoma täällä, sillä sitä joi kaikki ja monta pulloa! Juomassa oli prosentteja 6.

Sunnuntaina otimme rennosti. Kävimme kaupassa, siivoilimme, pesimme kannen ja täytimme vesitankit. Oli todella lämmin ja niinpä kävimme uimassa ja makoilemassa auringossa jo edellisenä päivänä tutuksi tulleessa paikassa.

Olimme suunnitelleet menevämme seuraavaksi yöksi ankkuriin, mutta saimme kutsun lasilliselle tanskalaisilta venenaapureiltamme, jotka ovat myös suuntaamassa Kanarian lämpöön talveksi. Mukava tutustua ihmisiin, joilla on sama suunta, heitä kun ei mitenkään liikaa täällä ole ollut! Piirit tulevat kuitenkin olemaan pienet ja kun suunta on sama, samoihin ihmisiin ja veneisiin törmää (ei toivottavasti sananmukaisesti) varmasti talven aikana monesti. Niinpä jäämme Gijoniin vielä yhdeksi yöksi ja jatkamme matkaamme tänään maanantaina vaikka luvassa on vastatuulta. Seuraavaan määränpäähämme eli Avilesiin on kuitenkin vain parikymmentä mailia, joten sen voi vaikka kryssiä.

1. Oi miten upealta ja lämpimältä siellä näyttää!
    Hienosti on minitiiminne selvinnyt pitkästä avomeripurjehduksesta, jos ei edes väsyttänyt satamaan päästessä.

Nuo paikalliset tavat ovat juuri sellaisia hauskoja juttuja, joistä jää mukavia muistoja. Joskus on ihanaa olla turistina ihan pihalla paikallisista käytännöistä. Googlasin tuon Sidra siiderin ja selitykset käytännöille ovat: kaadetaan 30 cm korkeudelta, jotta siideri ilmaantuu, mikä mm. parantaa sen bouqueta. Siideri juodaan kertahulauksella, koska se väljähtyy nopeasti. Juomassa voi olla sakkaa, jonka voi joko juoda tai heittää lattialle (joissain siideribaareissa on erityiset rännit/astiat (engl. drains) tähän tarkoitukseen.

Hyvää matkaa ja suotuisia tuulia!

1. Hei Merenneito, lämmintä on tosiaan onneksi ollut, sillä lämpöiseen halusimme :) Kiitos googletuksesta ja vielä selvennyksestä. Naapuripöydän nainen Sidra paikassamme yritti varmasti minulle espanjaksi selittää juuri tuota että pitää kaataa korkealta ettei se ilmaannu, mutta täytyy myöntää että meni ehkä vähän ohi hänen selitys ;) Seuraavassa blogipäivityksessä luvassa espanjalaisesta fiestasta, joten lisää paikallisten hauskoista "tavoista" tulossa.
      /Juulia

2. Hienoja kuvia ja tunnelmia, mutta missä pelastusliivit?

-Sanna

1. Helou, Gijon oli ehdottomasti kiva paikka :) pelastusliivit päällä 99% ;) Pian nähdään!