perjantai 9. tammikuuta 2015

Peräsinremppaa ja talvihuolto á la Rolnautic Varadero

Tällä kertaa kirjoitamme yhdessä: Viikko sitten perjantaina veneemme nostettiin vihdoin telakalle, tätä oli odotettu kovasti! Hommat alkoi pohjanpesulla ja peräsimen irroituksella. Meillä on siis ollut peräsimen kanssa ongelmia alusta lähtien. Peräsin on kolkutellut veneemme pohjaa pitäen ääntä joka kuulostaa siltä kuin joku haluaisi sisään pohjan kautta. Se on siis ollut "löysä", eli siinä on ollut klappia. Aluksi se lähinnä hämmensi, mutta tietysti myös huoletti. Peräsin on kuitenkin ehkä veneessä se toiseksi tärkein heti kölin jälkeen, joten ei ole hauska huomata että siinä on ongelmia. Tilannetta puitiin ja tutkittiin viime talvena ja havaittiin että peräsinakseli pääsee liikkumaan pystysuunnassa 9mm matkan ja että alimmainen laakeri (nylonlaippa) on irronnut liimauksestaan. Laippa jota joku laakeriksikin kutsuu on näet liimattu vannasputkeen, joka on osa veneen runkoa. Asiasta raportoitiin, mutta tehtaalta todettiin että sen kuuluu olla tuollainen, liimatkaa alalaakeri takaisin ja no problem. Näin tehtiin ja kävimme myös testailemassa telakoilla muiden Dufourien peräsimiä ja niissä tuntui olevan samaa pystysuuntaista klappia. Tilanteeseen tyydyttiin, vaikka maalaisjärki kuitenkin nakutti takaraivossa ihan toisenlaista tarinaa; ei sen kuuluisi todellakaan olla tuollainen!




Viime kesänä kun lähdimme reissuun saimme melko pian huomata että samaa kolinaa esiintyy jälleen varsinkin myötätuulessa ja aallokossa. Sukellus ja todennus, että sama laippa on taas irti. Tottakai, sehän on luonnollista jos peräsinakseli pääsee liikkumaan ja liikkeen pysäyttää liimattu osa niin irtoaahan se. Otimme  taas yhteyttä diileriimme, raportoimme kuvineen päivineen tilanteesta ja pyysimme uusia laakereita. Hän reagoi tilanteeseen nopeasti ja niinpä jäimme odottamaan että uudet osat saapuvat tänne saarille Ranskasta, ja koska joulu ja muut pyhäpäivät sekoittivat muuten "niin smoothisti täällä kulkevaa arkea", saimme todeta että manjana ei enää ollut ehkä huomenna, vaan se oli ehkä ensi vuonna. Osat kuitenkin saapuivat ennen joulua ja vuoden vaihteen jälkeen saimme paatin kuiville ja ongelma näyttäisi vihdoin olevan korjattu. Kaikki osat on vaihdettu uusiin, laippa liimattu uudelleen ja pystysuuntainen "klappi" on tiivistetty lisäämällä nylonpainelevyjä peräsinakselin yläpäähän, niin että 9mm väljyyttä ei enää ole. Ohjaustuntuma säilyi ja peräsin tuntuu "napakalta" heiluttaessa.


Samalla kun vene oli kuivilla, huolsimme muita pieniä juttuja, kuten vahasimme kyljet, maalasimme pohjan, kiillotimme potkurin, vaihdoimme sinkit, vaihdoimme kaikki öljyt ja suodattimet jne. Moottoriin lisättiin myös merivedensuodatin, joka jostain syystä puuttui (sen näki impelleristä), ja polttoainepuolelle vaihdettiin lasipohjainen dieselsuodatin jne. Myös ankkuriboksiin ilmestyneitä halkeamia kuidutettiin ulkoistetusti takuun piikkiin. Työntäyteistä viikonloppua kiusasi hieman voimakas, kylmä ja hiekkainen itätuuli Afrikasta, no kuuluhan se talveen ja talvihuoltoon.




Kokonaisuudessaan homma toimi Las Palmasin Rolnautic-telakalla todella mallikkaasti. Olemme huomanneet, että vaikka tämä manjana-meininki on pohjoismaalaiselle kelloa tuijottavalle suorittajalle välillä hieman raskasta, niin sitten kun täällä se kauan odotettu aika tulee, niin silloin he myös tekevät hommansa kunnolla. Emme voi olla kuin tyytyväisiä ja kiitollisia saamaamme palveluun ja että veneen pitäisi vihdoin ehkä olla taas kunnossa.


Aikanaan joku fiksu kommentoi matkapurjehdusta seuraavasti: purjehtiminen on veneen korjaamista eksoottisissa olosuhteissa. Se on jokseenkin osuvasti sanottu, sillä koko ajan saa olla tekemässä jotain. Yhtä hommaa tehdessä ilmestyy pari lisää. Tämä leikki ei sovellu henkilölle joka ei nauti tekemisestä ja puuhastelusta.

Nykyisestä veneiden sarjatuotannosta lienee turhaa mainita itsestäänselvyys, materiaaleissa on säästetty ja veneet ovat heikommin rakennettuja kuin vanhat. Kaikessa säästetään ja ikävä kyllä sen huomaa monessa asiassa - joskus laatu on kyseenalaista. Niin vanhoissa kuin uusissa veneissä on kuitenkin puolensa. Vaikka olemme joskus ehkä pienistä vioista tilittäneet, olemme kuitenkin tyytyväisiä kokonaisuuteen. 5500 mailia lokissa ja 560h moottorissa vastaa kuitenkin Suomen oloissa usein noin 10 vuoden käyttöä. Ehkä meidän tapauksessa ei ole reilua syyttää jääkaapin lukituksen hajoamisesta tehdasta vaan omaa ruokahalua :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti