perjantai 26. syyskuuta 2014

Leppoisa Porto

Kiireisen alkumatkamme jälkeen päätimme nyt hidastaa tahtia ihan kunnolla ja vietimme kolmannen yön samassa satamassa (ilman sään aiheuttamaa pakkoa:D). Viimeksi näin taisi käydä Cherbourgissa myrskyn vuoksi. Nyt ei tietenkään lasketa Suomi visiittiemme vuoksi veneen paikallaan oloa.

Niinpä olemmekin kerinneet tutustua Portoon mielin määrin ja kerinneet relata. Keskiviikkona hoidimme pakolliset hommat jo aamulla pois alta, eli jo aiemmin kertomani kauppareissun "torakka asetuksilla".

Myös pyykkipussi tuli vihdoin täysin tyhjäksi.

Iltapäivällä pyöräilimme rantaan, jossa saimme ihailla Atlantin tyrskyjä aaltojen paiskoessa hurjaa vauhtia rantakiviin.

Tämä aalto taisi yllättää myös rantakallion kalastajat.

Illalla päädyimme ostarille, joka oli kyllä vähän turha reissu. Ostarille vievä tie oli lähinnä yksi suuri ylämäki kauppakeskuksen sijaitessa kukkulan päällä ja maaston ollessa muutenkin tyyppiä ylämäki alamäki.. Kävimme lähinnä toteamassa että onpa kauppakeskus jättiläinen emmekä onneksi tarvitse mitään hienoja sesongin uusia vaatteita tai muita houkutuksia. Täällä kun pärjää melko pienellä vaatemäärällä, parhaillaan vaan uikkareilla, pahimmillaan kerrastolla ja purjehdusasulla :) vaatteet vievät vain tilaa jota on muutenkin vähän.

Torstai aamu valkeni syvän sinisellä taivaalla ja todella lämpimänä. Saamme nauttia korkeapaineesta joka on puhaltanut pilvet tiehensä ja houkutellut auringon esiin porottamaan kuumasti. Hidastelimme aamuhommissa ja niinpä kiskoin S:n mastoon hakemaan ankkurivalon pois (vaihdamme sähkösyöpön lediin) vasta lähempänä kahta päivällä.

Eilen emme tehneet oikeastaan mitään pikku veneen kunnostusjuttuja lukuun ottamatta. Muutamat silikonisaumat tuli uusittua kannelta ja varaohjaussysteemin rinkula tiivistettyä sitloodasta. Illalla pelasimme korttia sitloodassa ja ajattelimme vielä polkaista vanhaan kaupunkiin, mutta kurkkukipu kaatoi minut sänkyyn.

Illalla satamaan saapui myös yksi Suomalaisvene ilman isoa purjetta. Meille jäi mysteeriksi mikä oli homman nimi, sillä vene rantautui eri laituriin emmekä sen koomin nähneet miehistöä.