tiistai 16. syyskuuta 2014

Viana do Castellosta kryssien Portoon

Sunnuntaina heräsimme ukkoseen ja sateeseen. Juuri kun viime postauksessa kirjoitin, että ne ovat ainoat sääilmiöt joista ei ole pidemmän päälle joutunut kärsimään. Aamiaisen myötä taivas kuitenkin petrasi ja sininen alue laajeni. Lähdimme tutustumaan Basilico Santa Luciaan, joka on kirkko ja sijaitsee korkealla kukkulan päällä Viana do Castellossa. Kipusimme rappusia, ja se tuntui maailmanlopulta; niitä oli PALJON :) matkalla ihailimme kuitenkin luontoa.



Mutta vihdoin ylhäällä aukeni upeat maisemat!







Kirkon ulkopuolella ikuistimme itsemme vanhan ajan tapaan filmikameralla. Paikallinen vanha herra oli kuvaamassa kirkon pihassa turisteja, ja hänellä oli "pimiö", jossa hän muutamassa minuutissa pyöräytti kuvan turistien käteen. Hauska idea! Kuvamme päätyi vieraskirjaamme.


Kävimme myös kirkon tornissa, johon hissin jälkeen johti todella kapeat portaat.



Tämän jälkeen kiiruhdimme satamaan, sillä halusimme edetä vielä saman päivän aikana. Viano do Castello on hauska paikka. Satamassa on ok vessat ja suihkut (suihkusta tuli jopa lämmintä vettä 10 min odottelun jälkeen) sekä pyykinpesu mahdollisuus. Nettiä satama ei tarjonnut, mutta viereisen kahvilan wifiä sai käyttää ostettuaan vaikka euron jätskin. Veneet kiinnitettiin ns. mutaköydellä, jota ei täällä päin ole paljon näkynyt. Itseasiassa olemme törmänneet vastaviin nimensä mukaisiin öklököysiin viimeksi Ruotsin saaristossa. Täällä päin niiden harvinaisuuteen vaikuttaa varmasti vuorovedet. Mekin pähkäilimme edellisen illan, että miten köysi toimii nousu- ja laskuveden myötä. Ja eihän se nyt tietenkään kovin hyvin toimikaan. Laskuvedellä olimme vinossa laituriin nähden, mutta niin olivat kaikki muutkin. Vähän outo systeemi kuitenkin. Satama oli suht pieni, joten siinä mielessä kiinnitystapa on kätevä viedessään vähemmän tilaa. Poijjuja täällä päin ei ole näkynyt lainkaan. Yleisin kiinnitystapa on ollut kylkikiinnitys. Sataman "porttina" toimii kääntösilta, mutta meidän aikanamme se ei ollut kertaakaan kiinni. VHF kanava 9 voi ottaa yhteyttä satamavahtiin. Satamahenkilökunta oli ystävällistä ja meidän kokoiselle veneelle hintaa yötä kohden kertyi 23€, mutta suihkut maksoivat erikseen, mikä oli vähän outo homma. 

Sääennusteet lupailivat erittäin kovia etelätuulia lähitulevaisuuteen, joten halusimme Portoon pois niiden alta. Sunnuntainakin etelätuuli puhalteli hulppeasti, mutta lähdimme kuitenkin kryssimään eteenpäin. Meno oli hauskaa ja vauhtikin pysyi hyvänä. Delfiinit tulivat taas moikkaamaan ja viihdyttämään matkan tekoamme.


Jossain vaiheessa päätimme kuitenkin tiputtaa purjeet ja edetä koneella. Tuuli oli niiin etelässä, että tikit mitä jouduimme ottamaan, olivat todella väärään suuntaan ja pidensivät matkaamme hurjasti. Pimeä laskeutui jo kasin aikaan sillä Portugalissa on taas tunnin jäljessä kello Espanjan ysin auringonlaskun sijaan. Meillä oli tietysti kaikki hyvät matkassa; vastatuuli ja vastavirta, järkyttävä määrä kala-aluksia joilla ei todellakaan ollut AIS:ia, sekä jonkin verran kalaverkkoja, ja alkoihan se ukkonenkin jytistä siinä mukavasti ensin vain mantereen yllä, ja myöhemmin myös vähän joka puolella, ei kuitenkaan onneksi ihan päällämme. Meri tuntui miinakentältä. Vauhti oli huikeat 3-4 solmua vasta ... kaikesta johtuen. Noh, Portoon oli päästävä sillä juuri sen suojasataman päällä, jonka olimme kartasta katsoneet, oli upea ukkosen tahdittama valoshow meneillään. Cillis viihdytti meitä onneksi arvoituksillaan joihin koitimme löytää vastauksia. Olimme kaikki ulkona tähystämässä kalapaatteja ja -verkkoja sekä jännittämässä saammeko kunnon ukkosmyräkän päällemme. Perillä Portossa tuntui että jääkaappimme hulahti kerralla tyhjäksi, kaikilla oli nin kova nälkä, vaikka p****n kelin pastaa olikin tehty matkalla. 

Itseasiassa tämä pasta täytyy nyt upgradeta, sillä normaalisti peekelin pastamme on jotain HYVIN yksinkertaista! Nyt kuitenkin S taiteili veneen keikkuessa hullun lailla pasta carbonarat (pekoni + kerma + sieniä + sipulia + keltuaista + parmesaania). Kokille ropisi pisteitä!

Saavuimme Porton edustalla sijaitsevaan Leixoeksen satamaan puoliltaöin. Satama ei nyt varsinaisesti ole mikään unelmakohde. Lähemmäs Porton kaupunkia on rakennettu uusi satama, joka on ainakin mainosten perusteella parempi, mutta me menimme nyt lähimpään mahdolliseen. Uusi satama on myös melkoisen paljon kalliimpi (n. 35€/yö kun Leixoes 18€/yö). Rantautuminen Leixoekseen onnistui hyvin piemästä huolimatta ja marinan yötyöläinen tuli vastaanottamaan meidät laiturille. Hyvää palvelua. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti