perjantai 6. helmikuuta 2015

Squallit ja levät pilaavat eväät

Sijainti 6.2.2015 UTC 06.30: 15° 08'353N 48° 59'139W
Suunta: 274°
Nopeus: 6,8 solmua

Torstai oli koko Atlantin ylitystä ajatellen 17. meripäivämme. Olen huomannut, että minulle itselleni pidemmät purjehdukset on melkein helpompia kuin lyhyet yön tai muutamien öiden yli purjehdukset. Se johtuu siitä, että aina kun matkaan lähtee kuivalta maalta, menee hetki että taas tottuu kaikkeen: veneen liikkeisiin, äänimaailmaan, heilumiseenkeikkumiseenjarullailuun, unirytmiin ja muuhun merirytmiin. Ainoa minkä koen ongelmaksi pidemmillä purjehduksilla on liikunnan puute, erityisesti aerobisen liikunnan. Täällähän pystyy venyttelemään ja tekemään lihaskuntoa jonkin verran, mutta muuten se jää aika vähäiseksi. Kroppa siis huutaa päästä vähintäänkin kävelemään.

Torstai oli jälleen lämmin päivä. Me heräsimme S:n kanssa siihen, kun Jukka ilmoitti että otetaan parasail alas, squalli lähestyy. Squallit ovat siis pilvialueita, joissa on voimakkaita pysty ja vaakavirtauksia. Tuuli yleensä äkillisesti kasvaa, jopa tuplaantuu ja voi puhaltaa eri suunnasta vallitsevaan tuuleen nähden. Lisäksi sille ominaista on sankka sade. Sen erottaa valoisalla hyvin siitä, että pilvet ns. roikkuvat aina merenpintaan saakka. Myös tutka tunnistaa sen useimmiten hyvin. Ne syntyvät ilmeisesti lämpötilaeroista. Me kiskoimme parasailin alas, tutkailimme hetken tilannetta ja loppujen lopuksi laitoimme sen takaisin. Squalleja oli alkumatkasta enemmän, sitten oli vaihe kun niitä ei näkynyt lainkaan, ja taas torstaina niitä tuntui olevan siellä sun täällä. Pörhälsimme kuitenkin parasaililla koko päivän pitäen nämä epämiellyttävät luonnonoikut tarkkailumme kohteena.

Lähestyttyämme reittimme puoliväliä alkoi jo aikaisemmin mainitsemaani levää näkymään ensimmäisiä kertoja. Se ei jäänyt siihen, vaan nyt levää tuntuu olevan niin paljon, että vene kulkee paikoitellen hitaammin. Sitä on mitä ilmeisemmin takertunut kiinni mahdollisesti potkuriakseliin ja peräsimeen ja se hidastaa matkantekoamme paikoitellen jopa solmun tai kaksi. Välillä saamme levää pois ainakin peräsimestä kurssinmuunnoksilla ja jiipin tehdessämme. Tämä sargassolevä (?) estää myös kalastuksen, sillä sitä takertuu vieheeseemme lähes heti kun sen laskee veteen. Aiemmin tällä viikolla yritimme käyttää Watt & Seata hydrogenua sähköntekoon (tropical boyt korjasivat kiinnityssysteemiä Kap Verdellä) mutta kuinka ollakaan, koko laite oli heti sen veteen laskettuamme täynnä levää ja sitä sai puhdistaa tuon tuosta jotta se toimi.

Iltapäivällä havaitsimme plotterissa pitkästä aikaa huviveneen AIS:n. Yritimme kutsua heitä VHF:llä, mutta emme saaneet vastausta. Kiikareiden avulla meille selvisi että se oli ranskalainen vene. Saimme heistä kilpakumppanin, kun he leikkasivat taaksemme ja virittelivät keulaansa virsikirjalle genaakkerin ja toiselle puolelle ison. Me pidimme etumatkamme kuitenkin pelkällä parasaililla.

Jukka valmisti meille päivälliseksi superherkulliset pippuripihvit, jotka loppujen lopuksi päätyivät pitkin keittiön seiniä kun sopiva puuska iski ja vene broachasi (peräsimestä lähtee pito, vene kallistuu voimakkaasti ja lopulta kun tuuli pääsee purjeen ohi tarpeeksi vene nousee vastatuuleen). Pääsyynä tähän oli autopilotin pieni "response level", jonka kanssa on hyvä pelata jos haluaa säästää sähköä, mutta sitä ei kannata unohtaa pienelle kelin noustessa. No onneksi tästä tämän reissun top5:n kuuluvasta ruoasta kuitenkin riitti köökin seinien jälkeen meillekin syötävää. Pihvit olivat niin hyviä, että pohdin onko Jukka Jamie Oliver II. Sitten vedimme taas parasailin alas ja laitoimme squall- ja yöasetukset purjeisiin eli kakkosreivi isoon (purjeen pinta-alaa pienennetään reivillä, ensin on ykkösreivi ja kun purjetta halutaan vielä pienemmäksi otetaan käyttöön kakkosreivi) ja kutteri keulille. Näillä asetuksilla jatkoimme yöhön ranskalaisten seuraillessa jossain takavasemmalla. Matkaa määränpäähän St. Lucialle on noin 650 mailia (1204km).

Katsokaahan veneen kipparin blogia myös linkistä: http://blog.mailasail.com/fin50050

Leeway Turku Newsfeed linkki löytyy myös suosikkiblogeistani.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti