sunnuntai 17. elokuuta 2014

Alderney race

Perjantaina pääsimme vihdoin jatkamaan matkaamme. Suuntasimme yhdelle Channel Islandeista, Englannille kuuluvalle saarelle Guernseylle St Peterport nimiseen satamaan, jossa kävimme viime vuonnakin. Valitsimme reitiksi Alderney saaren ja Ranskan mantereen välistä kulkevan väylän, jossa on kovat merivirrat. Tätä reittiä kutsutaan Alderney raceksi ja maisemat olivat upeat!

Lähdimme Cherbourgista klo 12.15. Ajoituksemme oli tarkkaan laskettu, ja niinpä se olikin täydellinen myötävirtojen suhteen. Vauhtimme oli parhaimmillaan yli 11 solmua, ja keskimäärinkin pysyi 9-10. Kuva näyttää hassulta, sillä meillä on koko kartta vain plotterillamme. Ipadin versiosta, josta kuvakaappaus siis on, puuttuu Englannin kartta (harmaa alue kuvassa).

Maileja kertyi 45 ja aurinko porotti kunnolla pitkästä aikaa. S huomasi aallokon seasta myös muutamia delfiinin eviä, mutta showta ei vieläkään tullut.
Ranskan kohteliaisuuslippu vaihdettiin Guernseyn lippuun.

Alun 15 mailin kryssin ja vastavirran jälkeen voisi sanoa että täydellistä purjehtimista! Saimme seuraksemme melkoisen lauman Cherbourgin satamasta lähteviä veneitä. Nekin olivat varmasti odottaneet ensimmäistä sopivaa päivää länteen päin etenemiseen. Tutustuimme Cherbourgin jumituksen aikana mm. Southamptonista olevaan perheeseen, jotka bongasimmekin Guernseyltä vielä myöhemmin. Guernsey oli juuri niin kaunis ja kiva paikka kuin muistimmekin!

Nyt St Peterportin satamaan oli rakennettu myös "ulkolaituri", joka on huomattava parannus viime vuoteen! Tarkoittaa siis sitä, että aiemmin satamaan on päässyt tiettyinä aikoina vuorovesien vuoksi, vain muutama tunti ennen ja jälkeen high waterin. Satamaan pääsyä on rajoittanut "sill" eli kynnys (alla olevassa kuvassa), joka kuivuu täysin laskuvedellä.

Nyt aallonmurtajien sisään oli rakennettu odotuslaiturien lisäksi kiinteä laituri, josta oli pääsy kaupunkiin. Me jäimme ulkolaituriin seuraavan päivän aikaisen lähdön vuoksi. Jos olisimme menneet sisäsatamaan kynnyksen toiselle puolelle, olisimme joutuneet venyttämään aamulla lähtöämme pitkään, sillä meidän olisi pitänyt odottaa, että vesi nousee tarpeeksi jotta syväys riittää sillin ylitykseen. Näin ollen taas seuraavan päivän reittisuunnitelmamme olisi mennyt pieleen ja legistä olisi tullut väistämättä yön yli purjehdus.

Illalla kävimme nauttimassa illallista paikallisessa pubissa. Pubi kuulostaa ehkä vähän rähjäiseltä, mutta todellisuudessa tunnelma oli mitä mainioin ja pubiruoka on todella englantilaista ja useimmiten erittäin hyvää! Paikka oli hieno; toisessa osassa tunnelmallinen ravintola kynttilöineen ja parvekkeineen merinäköalalla ja toisessa osassa rennompi meininki live kitaramusiikkeineen. Meidän pöytä oli tilanteeseen sopivasti näiden osien välikohdassa. Ruoka maistui kivan purjehduspäivän päätteeksi illan hämärtyessä. Ja ennen kaikkea onnistuimme valitsemaan täydelliset annokset: alkuruoka koostui kalakeitosta, pääruokana tarjoiltiin glaseerattua possua siideriomena -kastikkeessa ja jälkkäriksi browniesit jäätelöllä:) Namskis!

Pitkän kökkösään jälkeen siis mitä mainioin päivä niin purjehduksen kuin muunkin osalta!

Veneelle tullessamme kurkimme vielä sääennusteet ja virtatiedot. Ikävä kyllä meidän oli pakko jatkaa matkaa lauantaina, sillä lauantaiksi oli luvattu meidän kulkusuunnalle sopivia tuulia, kun taas sunnuntaina vastaista ja liian kovaa. Olisimme mielellämme nauttineet Guernseystä vielä ainakin päivän, mutta olemme varanneet lennot Madridista Suomeen kuun lopulla ystäviemme häihin, joten aikataulut pakottavat meidät nyt eteenpäin. Olemme kuitenkin jo nyt jonkin verran myöhässä reittisuunnitelmastamme jo blogissani kuuluisaksi tulleen ex-Bertha hurrikaanin ja sen aiheuttamien kovien tuulien vuoksi. Meillä on edessämme melkoinen määrä maileja ja pitkiä purjehduspäiviä mikäli aiomme lennolle päästä! Nyt on onneksemme luvattu suunniltaan ja voimakkuuksiltaan parempia tuulia niin pitkälle kuin sääennusteet näyttävät, sunnuntaita lukuunottamatta.