tiistai 14. heinäkuuta 2015

Asioita joita et tiennyt Sailing South-projektimme tapahtumista +tilannekatsaus

Kirjoitus käsittelee niitä asioita, joita emme varsinaisesti mainostaneet blogissamme matkan aikana. Me pyrimme kirjoittamaan blogiimme varsin rehellisesti asioista ja tapahtumista, niin hyvässä kuin pahassa, mutta ihan kaikkea ei tännekään ole ainakaan tapahtumien tapahtumahetkellä hauska kirjoittaa. Pitää myös pohtia missä menee henkilökohtaisuuden raja. Tässä kuitenkin niitä juttuja, joista ei tapahtumahetkellä syystä tai toisesta haluttu kirjoittaa, mutta jotka kuitenkin tapahtuivat.

1. Heti lähdettyämme reissuun vuosi sitten saimme ensimmäisessä satamassa pohjakosketuksen! Mitään sen kummempaa ei tapahtunut, etsimme satamasta paikkaa ja päädyimme testaamaan laituripaikan syvyyttä liian lähelle rantaa, mutta muistan ajatelleeni että noniin tämä projekti alkoikin lupaavasti!

2. Matkamme alkuvaiheessa ollessamme Ranskan Cherbourgissa S sai kirjeen josta veljeni infosi meitä (postit oli käännetty veljelleni). Vuorotteluvapaa: EVÄTTY. S oli varmistanut monta kertaa että kaikki lippu laput oli kunnossa ja ehdot täyttyvät, jopa niin monta kertaa että viimeisellä kerralla hänen soitettuaan TE-toimistoon täti sanoi että usko nyt kaikki on kunnossa ja voit lähteä reissuun. Evätty lauselma tuli siksi että työkokemusta puuttui 4 päivää. He olivat siis laskeneet työkokemuksen väärin jokaisella kerralla kun asiaa sieltä varmistimme. Hetki siinä meni kun asiaa pohdittiin ja kyllä kerkisi jo kaiken maailman kauhuskenaariot hiipiä mieleen: oliko tämä tässä. Vuoden reissumme ei onnistukaan ja olemme jo matkalla?! Asiaa puitiin jokunen hetki ja loppujen lopuksi puuttuvat päivät ja paljon lisääkin työkokemusta löytyi ja homma ratkesi!

3. Emme nukkuneet koko vuotta veneessä. Nukuimme näet yhden yön autossa USA:ssa. Karibia keikautuksemme aikana lensimme Miamin kautta kotiin. Emme varanneet hotellia etukäteen sillä emme tienneet tarkalleen missä päin Miamia haluamme yöpyä. Niinpä se meni siihen että outlet shoppailujen jälkeen joskus puoliltaöin kävimme vain kysymässä muutamista hotelleista paljonko yksi yö maksaa. Se maksoi niin paljon että raivasimme vuokra-auton takakontin tyhjäksi, avasimme takapenkit ja nukuimme autossa hotellin parkkiksella käyttäen hotellin wifiä. Vähän nauratti, mutta aamulla shoppailtiin lisää hyvin säästetyn yön jäljiltä.

4. Maksoimme eräässä satamassa, johon kovasti ihastuimme ja jossa viihdyimme, harbour masterille tippiä, jotta pääsimme satamaan aina uudelleen (he eivät ottaneet kaikkia veneitä satamaan!). Pitäähän välit olla kunnossa ;) homma päättyi siihen että ko. Marinero halaili meitä tullessamme laituriin.

5. Atlantin ylityksen aikana Kap Verdellä katselimme jo lentoja takaisin Las Palmasiin takaisin omalle veneelle. Pelkäsimme että koko Atlantin ylitys jää kesken. Leewayn huoltoprojekti näytti jossain kohtaa todella synkältä, mutta sitten asioita tapahtui ja ongelmiin saatiin ratkaisuja, joten matkamme onneksi jatkui onnellisesti Karibian suuntaan.

6. Välimerellä ollessamme hain tosissani töitä Espanjasta. Minua ahdisti pelkkä ajatuskin Suomeen palaamisesta, lähinnä pimeyden, kylmyyden ja miljoona prosenttisen sademäärän vuoksi. En mennyt kuitenkaan niin pitkälle että lähettelin hakemuksia, mutta käytin tosissani aikaa ja selvitin mitä työtarjouksia oli. Löysin yhden oman alan paikan, mutta Espanjan surkeat palkkatasot eivät varmasti ole uutinen kenellekään, joten päätin että ehkä sitten myöhemmin. Haluan vielä joskus elää Välimeren rannalla tai jossain muualla lämpimässä, jos en tässä elämässä niin sitten jossain seuraavassa!

7. Tämän kuun alussa lensin Suomeen ystäviemme häihin sekä hakemaan koiria hoidosta. Se on totta. Mutta kävin myös työhaastattelussa. Tämä työhaastattelu muutti koko loppu seilauksen suunnitelmia sillä olin onnekas ja sain paikan :) stressitaso työpaikan suhteen laski huomattavasti ja aloitin työt kaksi päivää haastattelusta! Olen enemmän kuin onnellinen ja kiitollinen tästä paikasta, sillä otin melkoisen riskin sanoessani itseni irti vuosi sitten reissumme takia.

TILANNEKATSAUS

Alkuperäisistä suunnitelmista poiketen, minä jäänkin nyt Turkuun töihin. Isäni sai onneksi suht lyhyellä varoitusajalla ystäviä Koopenhaminaan miehistöön josta S ja Juho lensivät pois, ja he seilaa paattia ystävineen kohti Saaristomerta. S hyppäsi eilen vanhempiensa moottoriveneeseen ja viettää hetken lomaa heidän kanssaan, jonka jälkeen palaa loppumatkaksi vielä C'est la Vielle tod. näk. Maarianhaminassa. 24.7 olisi tarkoitus saada C'est la Vie kotisatamaan. Me saamme vuokralla olleen asuntomme 27.7 jonka jälkeen alkaa muutto ja tavaroiden paikoilleen asettelu. S jatkaa töissä 3.8 alkaen.
Minä asun nyt koirineni hyvän ystäväni luona siihen saakka, kunnes saamme asuntomme. En voi kiittää häntä tarpeeksi tästä majoituksesta!

Koko loppuruljanssi on ollut melkoinen, jos ei se reissumme alkukaan niin suunniteltu ja selkeä ollut :) Vielä luvassa tilannepäivityksiä C'est la Vien tämän hetkiseltä miehistöltä veneen liikkeistä sekä minun ja S:n fiiliksiä koko vuodesta ja yleensä kotiinpaluusta. Kaikki on tapahtunut niin nopeasti että on itsekin vielä melko pihalla tapahtumien kulusta!

Näyttäisi kuitenkin siltä että loppu hyvin kaikki hyvin!

1. Ihan mahtavaa, paljon onnea uudesta työpaikasta! Olen seurannut blogianne ja reissuanne aktiivisesti, on ilo että olette jakaneet sen muillekin matkakertomuksena. Haluan siis kiittää hauskoista lukuhetkistä joita olette tarjonneet :) /Tuuli

1. Hei Tuuli! Kiitos kommentista, eikä kestä kiittää :) on kiva kuulla että tarinasta ovat muutkin saaneet jotakin! Ihanaa kesää sinulle!