tiistai 23. syyskuuta 2014

Pikavisiitti Suomeen

Kulunut viikko hurahti nopeasti Suomen vierailullamme. Lähdimme viime viikon tiistaina varhain aamulla metrolla juna-asemalle, josta nappasimme vajaa 3 tuntia kestävän junan Lissaboniin. Cilla-Kajsa jatkoi lomailuaan suunnitellusti Cadiziin ja me jatkoimme Reetan ja Jonen kanssa matkaamme lentokentälle. Meillä oli Ryanairin lento Frankfurtiin, jossa vaihto Tampereelle. Yövyimme Frankfurtin lentokenttähotellissa. Huoneemme oli kaiketi siivottu joskus viime vuosituhannella pölystä päätellen. Samapa se, parempi näin, viimeksi yövyimme kentällä ja nukuimme laukkujen päällä..

Viikonloppuna juhlimme ystäviemme häitä Helsingissä.

Maanantaina hyppäsimme jälleen koneen kyytiin ja suuntasimme takaisin Portugalia kohti.

Jätimme veneemme viikoksi Leixoeksen satamaan ja meillä kävi säkä, sillä laiturissa sattui olemaan toinenkin suomalainen vene. He lupasivat pitää silmällä venettämme, sillä Portugaliin oli luvassa kovaa myrskyä loppuviikoksi. Oli siis hyvä aika käydä Suomessa, sillä olisimme joka tapauksessa joutuneet odottamaan suotuisampia kelejä etenemisellemme.

Nyt kiireemme ja Suomi vierailumme loppuvat. S on toiminut bestmanina kummissakin vierailleissamme häissä, ja juhlat ovat olleet unohtumattomia. Suomi vierailumme ovat kuitenkin jonkin verran rajoittaneet matkapurjehdusarkeamme ja lennoille kerkiäminen on aiheuttanut pientä stressiä ja kiirettä etenemiseemme. Oikeastaan kuluneet kaksi kuukautta ovat menneet niin hujauksessa, että tuntuu kuin olisimme lähteneet eilen ja sählänneet niin pirusti yhden vuorokauden aikana. Nyt kiire kuitenkin loppuu ja se matkapurjehtijanarki saa alkaa rauhassa, jota olemme odottaneet. Saamme siis mennä kelien ehdoilla eikä lentoaikataulujen mukaan. Myös budjetti voisi alkaa vihdoin pitämään, sillä Portugalin hintataso on alhaisempi kuin Espanjan. Tosin Portosta etelään Lissaboniin saakka ei ole luvassa juurikaan ankkuripaikkoja. Myös Portugaliin myrskytuuleksi luokiteltu kova vastainen tuuli on kaiketi puhaltanut tarpeekseen, ja Azorien korkeapaine alkaa asettua paikoilleen. Tämä tarkoittaa kaiketi sitä, että myös me saamme myötäisiä tuulia ja toivottavasti myös selkeämpää ilmaa epävakaisen söhrökelin tilalle, jota on jatkunut oikeastaan koko Atlantin rannikon Biskajan jälkeen.

Meillä oli vaihtolento Madridissa ja ollessamme vihdoin perillä Portossa ja veneellä, tuntui kuin olisi ollut takaisin kotona. Oli hauska huomata, että tanskalainen tuttava pariskunta oli samassa satamassa. Veneelle päästyämme koko sataman sähköt eivät toimineet. Joku oli myös lisännyt/siirtänyt fendareitamme ja köysiämme. Veneestämme oli siis huolehdittu, mikä tuntui tietysti mukavalta. Meille selvisi, että maanantai iltana oli ollut niin kova myrsky, että koko marinasta oli mennyt sähköt, joita korjattiin edelleen.

Illalla S valmisti minulle vielä "aurinkorannan paellaa" (nimi keksittiin syödessä), eli riisiä johon lisätty valkosipulia, pekonia, maissia, kookosmaitoa ja kermaa. Tästä sattumusten kaupalla tehdystä S:n itse keksitystä reseptistä on tullut lempparini, kannattaa kokeilla!