sunnuntai 14. syyskuuta 2014

Vigo - Islas Cies - Baiona - Viana do Castello : aurinkoa, sadetta,tuulta ja tyyntä

Torstai valkeni aurinkoisena. Nautimme runsaan aamiaisen ulkotilassa, jonka jälkeen vieraamme lähti tutustumaan Vigoon ja me S:n kanssa polkaisimme pyörillä 5 km päässä sijaitsevasn Lidliin. Sieltä lähtikin mukaan senlaiset ostokset, että ei auttanut kuin tilata taxi ja taitella pyörät kasaan kyytiin ostosten kanssa.

Kaupunki on suuri.

Ehkä hieman liian suuri meidän makuumme. Me pidämme kompaktin kokoisista paikoista, sillä niistä saa edes jonkinlaisen touchin sillä lyhyellä pyörähdyksellä jonka satamassa ollessaan kerkiää tehdä.

Vigossa on useampi satama. Me valitsimme Real Club Nautico Vigon, jossa on tarjolla kaikki muut fasiliteetit paitsi pyykinpesumahdollisuus. Satamasta saa siis sähköä, vettä ja dieseliä. Netti toimii vain satamakonttorin tiloissa. Suihkut ja vessat ovat kahdessä eri rakennuksessa ja toiset uimahallin yhteydessä. Uimahalli kuntosaleineen ja saunoineen (!) kuuluvat satamamaksun hintaan, eli niitä saa käyttää. Satamassa on täällä päin varsin yleiseltä tuntuva kylkikiinnitys ja 24 access. Lähimpään vähän suurempaan  kauppaan Gadikseen on matkaa noin 1km.

Kauppahommat hoidettuamme myös me pääsimme S:n kanssa tutustumaan Vigoon, joka oli hauska ja kaunis, vaikkakin iso kaupunki. Illalla lähdimme Vigon yöelämään. Alla vielä muutamia kuvia päivältä.

Perjantaina lähdimme yhdelle Islas Cies:n saarista ankkuriin. Tarkoituksenamme oli pulahtaa turkoosiin veteen ja nauttia rantapäivästä, mutta toisin kävi. Tuuli oli paikoitellen todella kovaa ja taivas pilvinen. Paikka oli kaikesta huolimatta kaunis, ja itseasiassa yksi Islas Cieksen beacheista on luokiteltu maailman top 10 beacheihin.

Niinpä nautimme vain lounaan ankkurissa ja jatkoimme matkaamme muutaman mailin päähän Baionaan, sillä emme halunneet keikkua yötä niin kovassa tuulessa ankkurissa. Baiona on suojaisa satama etelätuulelle joka huiteli nostattaen ikävän svellin ja suhteellisen mukavan kokoisen mainingin Ria de Vigoon jota pitkin kryssimme määränpäähämme. Jäimme sataman ulkopuolelle poijjun nokkaan yöksi. Emme siis kerinneet tutustua Baionaan sen enempää, vaikka se vaikuttikin hienolta paikalta. Jatkoimme iltaa korttipelien ja hyvien ruokien merkeissä.

Lauantai valkeni pilvettömällä taivaalla. Maisemat Baionan lahteen olivat upeat aamukosteudessa auringon nousua tarkkaillessamme.

Meidän suuntana oli etelä, Viana do Castello niminen satama joka sijaitsee Potugalin puolella noin 35 mailia Baionasta.

Tuulet ovat olleet varsin epäkohteliaita - ei lainkaan vieraanvaraisia meille! Joko tuulee aivan liikaa tai sitten ei ollenkaan. Myös Vigon edustalla suhteellisen yleinen sumu häiritsi meitä paikoitellen. Azorien korkeapaine on hukkunut teille tuntemattomille, joten se sekoittaa tuulia myös täällä. Tuulen suunta on meille vastainen: etelätuuli :D mitäpä sitä muuta voisi enää olla! Noh, ukkosta ja koko päivän kestävää sadetta emme ole joutuneet kokemaan useasti:) joka toinen päivä tuntuu olevan aurinkoinen ja joka toinen taas pilvinen/sateinen/puolipilvinen. Emme siis ikävä kyllä ole päässeet nauttimaan reippaasta kunnon purjehduslegistä pitkään aikaan. Emmekä ole ainoat jotka ovat tämän havainneet; tanskalaiset ystävämme ovat valittaneet samasta aiheesta. Kenelle voisi reklamoida?!

Lauantaina suhteellisen navakasta vastatuulesta huolimatta päätimme kryssiä etelään. Maininki oli onneksi laantunut hieman, vaikka paikoitellen pääsimmekin ratsastamaan mainingin harjalla ja pohjalla niin että kilpaileva paatti näkyi joko kokonaan tai veneestä näkyi vain ylimmistä saalingeista loppumaston pätkä. Aurinko kuitenkin lämmitti ihanasti pilvettömältä taivaalta. Tämä alue tuntuu olevan melko suosittua kalastusaluetta. Ainakin Portugalin edustalla alkoi olla kalaverkkoja Biskajamaiseen tapaan, eli ihan joka paikassa. Mekin saimme yhden verkon mukaamme huomaamattamme. Vauhti tippui yhtäkkiä yhteen solmuun ja kun katsoimme taaksemme, huomasimme että verkon merkki laahaa perässämme noin 5 metrin päässä. Totesimme vain että "no kiva sehän on varmaan sitten uintireissu". Onneksi etenimme purjeilla. Ennen kuin kerkisimme sen enempää tehdä, huomasimme että vauhtimme alkoi nousta, jonka jälkeen perässä näkyi katkennut verkkolippu ja kohta koko verkonmerkki jäi jälkeemme. Se siitä, selvisimme tästä verkkopelästyksestä vain ihmettelyllä ja tuijottelulla.

Tällä aurinkoisella legillä näimme myös delfiinejä kahdesti. Nämä kaunokaiset viihtyivät luonamme todella pitkään leikitellen veneemme edessä, sivussa ja takana. Niitä oli paljon, varmasti noin parikymmentä. Tämä oli hienoin delfiinishow jonka me olemme nähneet! Myös miehistömme oli innoissaan!:)

Saavuimme Viana do Castelloon vasta kuuden maissa alkuilllasta. 35 mailin legimme venähti 9 tuntiseksi kryssimisestä johtuen. Se oli kuitenkin mukavaa ja reipasta purjehtimista pitkästä aikaa. Juuri sitä mitä olimme kaivanneet! Nyt myös meriveden lämpötila on noussut takaisin siedettäviin lukemiin 24 asteen tuntumille. Launtai ilta taittui yhtä vauhdikkaasti kuin perjantai, eli hyvän ruoan ja uusien korttipelien parissa.

1. Oi delfiinit ovat luonnon upea lahja, jos niitä merellä bongaa. Pari kertaa on onni ollut myötäinen meilläkin Intian valtamerellä ja Kreikan saaristossa. :)

Suomenlahdella on vähän hiljaista niiden osalta ;) mutta muita kiehtovia asioita olemme kohdanneet Aavan meriretkilläkin, käykääpä kurkkaamassa: http://aava.azurewebsites.net/

2. Hei, delfiinit ovat kyllä upeita merellä, ja ne ovat piristäneet matkaamme nyt usean kerran. Niihin ei ikinä kyllästy, ne ovat yhtä upea näky joka kerta ilmestyessään :) Suomenlahdella oli kuitenkin Lola ryhävalas, että ehkä kohta sitten delffareitakin ;) toivottasti kuitenkaan ei, ne kun eivät sielä selviäisi.

Blogistanne kuultaa tutut tunnelmat ja ihana saaristo!