keskiviikko 12. marraskuuta 2014

Slööriä Madeiralta Teneriffalle

Samuli kirjoittaa: Vihdoin minäkin "ehdin" kirjoittamaan. Aika on mennyt kuin siivillä ja veneen puuhalista pysynyt tasaisen pitkänä ja puuhamies laiskana. Nyt näyttäisi kuitenkin siltä että Kanarialla sitä saadaan lyhennettynä kunnolla, sillä mm. peräsintä korjataan takuun piikkiin. No näistä lisää sitten myöhemmin.

Madeiralla viihdyttiin kaikkiaan päivän vajaa kolme viikkoa. Porto Santossa viikko ja pääsaarella lähes kaksi viikkoa. Porto Santoa kierrettiin skootterilla ahkerasti ja Madeiralla vuokra Ford Fiesta sai mittariinsa 620km vuoristoajoa. Saarista voi tiivistetysti mainita että ne ovat hyvin erilaisia ja molemmat erittäin hienoja paikkoja. Satamapaikkoja on hyvin rajallisesti, mutta aina pääsee ankkuriin. Pääsaaren satamatilanne yllätti huonoudellaan, koska satamat ovat edelleen osittain vajaakuntoisia viime joulukuun myrskyn jäljiltä, tai sen tarina kertoo syyksi. Itse antaisin suositukseni Machicolle, joka olisi ylivoimainen jos ponttoonilaiturit olisivat meressä eikä kasassa rannalla. No ehkä ensi kaudella. Quinta do Lorde on hämmentävän aavemainen vaikka ensivaikutelma onkin hyvä. Lisäksi korkeahko hinta, sijainti ja satamaan kanavoituva tuuli sekä veden voimakas liike tekevät kokonaisuudesta yllättävän huonon. Funchal voi olla hyvä jos keskustan tunnelmaan haluaa, mutta vieraspaikkoja oli tänä vuonna kuulemma neljä kappaletta ja niihin pääseminen varsin hankalaa. Funchalissa uusi satamaprojekti näytti edistyvän, joten ensi vuonna voi tilanne olla jo toinen.

Legille kohti Teneriffaa lähdettiin maanantaina yhden aikaan. Aamupäivä käytettiin veneen valmisteluun ja tarkasteluihin. Mastossakin tuli käytyä pitkästä aikaa.


Tuuliennusteet olivat suotuisat, jopa liian kevyet ainakin loppupäästä mutta tunnelma oli hyvä, olimme jo odotelleet tätä pidempää kaksin purjehdittavaa myötätuulilegiä Biskajan moottorointikokemuksien jälkeen.
Ensimmäiset kaksi tuntia kärsittiin hyvin vaihtelevista tuulista jotka johtuivat tietysti 2km korkuisesta nyppylästä nimeltään Madeira. Hermot oli kovilla kun genakkeria viritettiin ja otettiin alas ja tuuli tuntui pyörivän 180 astetta. Oli moottoroitava. Masentavan moottoroinnin keskeytti delfiinien bongaus, jotka tarkemman tutkimisen jälkeen osoittautui pallopäävalaiksi (pilot whale). J nappasi kuvia niistä. 


Tuuli tasaantui ennusteiden mukaiseksi 6-7m/s luoteistuuleksi kello neljän aikaan. Purjeet veti ja vauhti asettui kohdilleen. J valmisti herkullista riisiä ja kanaa Uncle Bens soosissa. Ruokahetkeä häiritsi kuitenkin valaiden suihkujen bongaus, joka vei huomion hetkeksi. Valitettavasti ei hyppyjä eikä pyrstöjä, vaan pelkkiä suihkuja ja melko kaukana meistä.

Vahtivuorot laitettiin pyörimään kuuden aikaan ja J paineli nukkumaan. Äänimaailma veneen sisällä oli tällä kertaa rauhallinen ja päätettiin että nukutaan keulassa, kallistus ja punkkakin kun sattuivat tällä kertaa samalle puolelle. Aurinko laski puoli seitsemän, tuuli säilyi ja jopa voimistui pyörien 9m/s tienoilla. Vauhti oli hyvä ja purjehdus leppoisaa, tosin vene keikkui sivumyötäisessä jonkin verran. Lueskelin otsalampun valossa s/y Dysselin pojilta lainaamaani Eero Lehtisen Pakko purjehtia kirjaa. Kasin aikaan J heräili ja juotiin kahvia. Sovittiin että J painelee takaisin nukkumaan ja jatkoin täydellisen kelin purjehdusta kirjaa lukien aina kello 3 asti, jolloin kirja loppui ja väsymys alkoi viedä voiton. Vaihdoimme vahtia ja punkkaan päästyäni nukahdin heti. Ensimmäisen kerran heräilin kuuden aikaan ja kävin kyselemässä tilannetta. Täydellistä sivumyötäistä edelleen ja kuulemma saan palata nukkumaan vielä. Menin takaisin ja heräilin seuraavaksi kasin aikaan. Yhteinen puuro aamupala ja vahdinvaihto. Aurinko paistoi siniseltä taivaalta ja shortseissa ja t-paidassa pärjäsi hyvin. Yökin oli ollut mukavan lämmin ja kuiva, meriveden ollessa 26,2 astetta ei kovin kylmää yötä voi olettaakkaan. Merivesi on muutenkin ollut poikkeuksellisen lämmintä, lienee El Nino ilmiön syytä!? 

Puolilta päivin heitettiin kilon valmislasagne uuniin ja laitettiin kone käymään sähkön tuottamiseksi. 


Meillä on edelleen harkinnassa mitä sähköntuottovälineitä pitäisi hankkia. Toisaalta koneen käyttö on halpa tapa sillä Sterling latausboosterimme tuottaa lähes tyhjäkäynnillä 60A akkuihin ja parin tunnin jälkeen kone saatiin sammuttaa. Koneen käytön ajaksi on tullut tavaksi laittaa musiikkia lujalle niin ei pörinä masenna tunnelmaa.

Lounaan jälkeen tsekattiin tuoreet säätiedot erinomaisen kätevästä IridiumGo + iPad Grib Explorer yhdistelmästä, samalla läheteltiin SMS-viestejä kotijoukkojen kanssa. IridiumGo on osoittautunut erinomaiseksi laitteeksi joka on helppokäyttöinen ja yksinkertainen asentaa. Suosittelen, ja kerron mieluusti lisää kokemuksista jos joku on kiinnostunut.


Tuulen luvattiin laantuvan kohti Kanariaa mentäessä, mutta sama leppoisa 7m/s sivumyötäinen tuntui kuitenkin jatkuvan.
Kunnes klo 16 se loppui ja seuraavaksi vasta ilta kymmeneltä päästiin taas purjehduksen makuun. Teneriffan valot ilmestyivät horisonttiin puoliltaöin ja yö oli kaikin puolin varsin kaunis. Tähtitaivas, kuu ja saarten valot höystettynä 6m/s sivumyötäisellä tuulella piti yövahtihommat mukavana, lisäksi vahdissa tarkeni shortseissa, merivesi on täällä päässä 28 astetta!


Puoli kymmenen aikaan keskiviikko aamuna saatiin vene Marina Santa Cruzin laituriin.


Bongailtiin muutamat suomenliput, joista toinen ainakin oli Cascaisista tuttu Sepon s/y Emily. Ilma oli aurinkoinen ja tunnelma hyvä. Legi oli kokonaisuudessaan varsin nautinnollinen. Konetuntejakin tuli lopulta vain 12. Ei muutakuin tennissukat jalkaan, remmisandaalit alle ja vyölaukku vyötäisille, täältä tulee Teneriffaturistit!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti