perjantai 3. huhtikuuta 2015

Varustelua

Samuli kirjoittaa: Reissumme kohtuullisen nopeasta lähtöaikataulusta ja veneen tuoreudesta johtuen veneen varustelua on kehitetty tasaisesti matkan aikana. Hankinnat ovat olleet tarkkaan harkittuja meidän ja Juulian isän Arin pitkien spekulointien tuloksia. Kokemuksia ja kommentteja on haravoitu netistä ja laitureilta, ja täytyy sanoa että hankinnat ovat olleet hyviä. Ajattelin tässä kertoa muutamista, joista tuorempia ovat Hydrovane tuuliperäsin, sekä Crewsaver Ergofit 190N Offshore pelastusliivit. Lähiaikoina yritän kirjoittaa myös jo viime vuoden puolella hankituista Walder puomijarrusta ja Iridium Go satelliittihubista.

Aloitetaan siis uusimmasta, arvokkaimmasta ja isoimmasta eli Hydrovane tuuliperäsimestä. Tämä 1968 vuodelta peräisin oleva keksintö on pyörinyt skeptisissä päissämme jo pitkään. Meitä on epäilyttänyt kokonaisuudessaan sen toimivuus veneen "automaattiohjauksena" ja varsinkin tilanteessa jossa asennus tapahtuu off center, eli sivulle veneen kölilinjasta. Kyseisestä laitteesta löytyy ja kuulee paljon positiivisia palautteita, ja onhan se saanut kunniaa toistuvasti ARC-matkapurjehdustapahtuman varustegallupeissa, mutta myös negatiivisia ja skeptisiä kommentteja löytyy. Lukuisien videoiden, nettikeskustelujen ja satamakeskustelujen tuloksena päädyimme kuitenkin tilaamaan sellaisen.


Kun päätös hankinnasta oli tehty homma eteni vauhdikkaasti. Värkki tilattiin Kanadasta niitä myyvältä perheyritykseltä, mutta koska laitteiden valmistus tapahtuu Englannissa ne toimitetaan sieltä käsin. Laitteen toimitus Las Palmasiin kesti FedExiltä torstaista maanantaihin. Etuna Kanariansaarille tilaamisessa oli 7% arvonlisävero, mutta säästämisestä ei voi Hydrovanen kohdalla puhua, sen verran on vehkeellä hintaa. FedExin rivakasta toimituksesta johtuen laite oli siis veneessämme neljänä isona pakettina maanantaina, joten asennushommiin päästiin heti tiistaina. Käytimme asennuksessa apuna siis paikallista monitoimimiestä joka tekee Hydrovanen ”virallisia" asennuksia. Hänen kalenteri oli sopivasti tyhjänä, joten hommiin ryhdyttiin tosiaan heti seuraavana päivänä. Kyseisellä asentajalla on muuten kunnostusprojektina Jimmy Cornellin legendaarinen Aventura I vene. Hän aikoo laittaa sen täysin uuteen uskoon ja ottaa käyttöön.


Asennus hoitui tiistaina noin 8 tunnissa. Aikaa vei lähinnä Hydrovanen kiinnitysten alle tulevien teak-palikoiden, sekä rungon sisäpuolelle tulevien 19 mm vanerien ja niiden päälle tulevien rst-levyjen muotoilu meidän veneeseen sopiviksi. Asennuksesta tuli erittäin tukeva ja niin sen on syytä ollakin, sillä kauhutarinoita revenneistä peräpeilistä kuulemma on. Asennus on helposti hoidettavissa itsekin, varsinkin jos veneen peräpeili on samantyyppinen kuin meillä ja jos on käytettävissä puun- ja metallintyöstövälineitä. Meillä ei ollut, joten Jon Crouchin käyttö apuna oli oikea valinta.

Liityttyään perään Hydrovane on ajanut kaikki legit. Se on ollut siis varsin reipas miehistönjäsen, ja lisäksi hyvin vaatimaton muonituksen suhteen, vain vähän WD-40 rasvaa silloin tällöin ja mielellään huuhtelu makealla seilauksen jälkeen.

Hydrovane tositoimissa
 Laite siis toimii juuri niin hyvin kuin puhutaan ja on lisäksi erittäin helppo käyttää. Lisäksi se toimii hätäperäsimenä mikäli varsinainen peräsin rikkoutuu. Lisätietoa saa www.hydrovane.com sivulta, ja meihin saa olla yhteydessä kysymysten ja kommentien merkeissä. Vastaamme mielellämme tähän ja mihin vaan muuhunkin asiaan!


Siirrytään seuraavaksi Crewsaver Ergofit 190N Offshore pelastusliiveihin. Näidenkin hankinta oli pitkän tutkimuksen tulos, mutta onneksi osan tutkimuksesta suorittivat s/y Dysselin pojat viime keväänä ja perustelivat nyt meille vakuuttavasti miksi päätyivät kyseisen merkin liiveihin. Toinen vaihtoehto jota harkitsimme oli Spinlock Deckvest 5D liivi, joka on huomattavasti kalliimpi ja raskaampi. Lopullinen valinta tehtiin kuitenkin ominaisuuksien ja hinnan perusteella. Halusimme avomeripurjehdukseen tarkoitetut liivit joiden tulisi olla mukavat päällä, niissä tulisi olla painelaukaisin, haararemmit, nykyään pakollisena mm. ARC- ja Gotland Runt kilpailuissa vaadittavat valo ja huppu, sekä hyvä kiinnityspiste lifelineä varten.

Hihnassa oleva Aqualungin sukelluspuukko on itse lisätty hätätilanteita varten




Näistä liiveistä löytyi nämä kaikki ja niitä myytiin hyvin kilpailukykyiseen hintaan suomalaisessa erinomaisessa Marnela venetarvikeliikkeessä (www.marnela.fi). Sivuilta löytyy tarkemmat kuvaukset ja hinnat liiveistä, sekä halutessa pystyy tekemään myös tilauksen. Saimme kyseisestä liikkeestä erinomaista palvelua hieman hankaliin toimituskuvioihimme. Kahdet liiveistä näet piti saada ystävällemme joka oli tulossa vierailemaan Kanarialla ja yhdet Tampereelle Arille. Hienosti hommat onnistui ja olemme olleet liiveihin oikein tyytyväisiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti