torstai 17. heinäkuuta 2014

Ehdottaisin sähköautoa - tutustumista Rügeniin!

Visbystä saakka Captain Hook aka Koukku on sanonut aina kauppareissun ollessa edessä: "ehdottaisin sähköautoa".  Sähköautoa emme saaneet, mutta haimme eilen Nissan Juken, eli Jukeboksin vuokralle 24 tunniksi.
Lähdimme tutustumaan Rügeniin laajemmin. Ajoimme kansallispuiston halki, jossa puut olivat mahtavan kokoisia. Metsä oli todella houkuttelevan ja kutsuvan, jopa satumaisen näköinen! Vähän kuin Narnian tarinoista.
Ajoimme Rügenin pohjoiskärkeen Kap Arkanan majakalle. Samalla näimme kalkkikivikalliot, joista koko paikka on kuuluisa. Auto piti jättää parkkiin, joten hyppäsimme possujunan kyytiin, joka kuskasi turisteja lähemmäs rantaa.
Kalkkikivikalliot olivat vaikuttavan näköisiä. Meri oli turkoosin värinen! Kuka uskoisi että olemme Itämerellä? Itämeren luonto on todella rikasta ja täällä on paljon nähtävää!
Kävelimme rantaa pitkin majakalle,

josta hyppäsimme uudelleen possujunaan, joka vei meidät takaisin autolle.

Köröttelimme 50 km etelään päin paikkaan nimeltä Sellin Seerbrücke. Nautimme siellä myöhäisen lounaan ja ihastelimme saksalaista arkkitehtuuria sekä ihania rantoja.

Illalliselle suuntasimme lähimpään isompaan kaupunkiin, Stralsundiin. Matkalla sinne pysähdyimme katsomaan valtavaa rakennelmaa Proraa eli Seebad Proraa, joka oli 30 -luvulla rakennettu maailman suurimmaksi rantalomakeitaaksi, josta löytyisi 20 000 vuodepaikkaa. Proran kahdeksan vuosina 1936–1939 rakennettua hotellia muodostavat useita kilometrejä pitkän muurimaisen rannansuuntaisen rakennusmassan. Rakentaminen jäi kesken, eikä kompleksia otettu ikinä hotellikäyttöön (wikipedia).

Stralsund oli kaunis kaupunki. Nautimme illallisen kirkon aukion laidalla olevassa suositussa, tupaten täynnä olleessa ravintolassa. Saksalaiset herkut eivät ole tuottaneet pettymystä kertaakaan! Annokset ovat erinomaisia niin kooltaan kuin maultaan. Myös ruoan hinta on todella maltillista, jopa naurettavan edullista! Jädepallo maksaa 90 senttiä, arvoitus kuuluukin montako litraa sitä on jo nyt tullut syötyä :)

Tänä aamuna meitä odotti muonavarastojen täyttäminen. Jukeboksin nokka suuntasi Lidl:n ja viisi nälkäistä Alberycke Finneä vilisteli käytävillä täyttäen koreja. Melkoinen setti sieltä sitten lähtikin mukaamme!
Kaasupullo loppui kun yritimme keitellä aamukahvit veneellä, joten lähdimme S:n kanssa metsästämään kaasua ja prepaid liittymää sekä palauttamaan Jukeboksia. Sekä kaasun että prepaidin suhteen saimme vastauksen: "it's high season, it's sold out". Näinpä nöyrryimme, ostimme isomman kaasupullon ja aktivoimme minun kännykkäliittymän jossa on netti tällaisia tilanteita varten.

Sassnizin satamassa satamavahti ei viihdy kopissaan kuin pari tuntia päivässä. Sen sijaan hän koputtee aamu kasilta veneen keulaan ja herättää meitä nukkumatteja kertoen että in five minutes ja loppu saksaa.. Eli treffit satamakonttorissa. Tervetuloa maksamaan tai tervemenoa. Valitsimme ensimmäisen vaihtoehdon. Suihkut toimivat euron kolikoilla. Satama on mukava, viihtyisä, perusjutut toimivat, mutta esim. nettiä tai pyykkitupaa ei ole tarjolla. Auton kävimme aamulenkiksi vuokraamassa S:n kanssa noin 5km päästä satamasta.

Kokonaisuudessaan Rügen on ehdottomasti näkemisen ja kokemisen arvoinen. Ollakseen näinkin lähellä Suomea, tämä on jopa todella eksoottinen paikka.