tiistai 2. heinäkuuta 2013

Heihei Biskaja, tervehdys arvoisa Englannin kanaali! Vihdoin perilläGuernseylla

Brestistä lähdimme eilen täydellisen auringon saattelemana 8 solmun vauhdilla ja myötävirralla. Bretagnen niemimaan maisemat olivat käsittämättömän upeat! Edes kuvat eivät kerro todellisuutta.

Lähtiessämme Brestistä meitä vastaan tuli myös armeijan aluksia ja sukellusvene.
Biskajanlahti jäi taaksemme kirkkaine vesineen kun saavuimme Englannin kanaaliin. Merivirrat ja sääennusteet tutkittiin tarkkaan ennen lähtöä. Illalla meitä vauhditti myötävirta ja vauhti oli yli 7 solmua.

Meren pinta oli peilityyni vaikka Atlantilta puski vähintään 3 metrin tasaista leppoisaa maininkia. Kun aurinko alkoi laskea, osa miehistöstämme näki delfiinejä hyppimässä veneemme rinnalla. Osa odottaa ja toivoo yhä että näkisi saman!
Omat vahtivuoroni olivat 00-02 ja 05-07. Yöllä tuuli oli niin hento, että jouduimme käyttämään moottoria. Taivas ei ollut yhtä selkeä kuin edellisellä yölegillämme, eikä kuukaan tullut valaisemaan yötämme. Muutamaa kalastusalusta väistettiin. Aamuyönvuoroni lopussa nostimme jälkeen purjeet siinä toivossa, että pääsisimme eroon moottorista. Turhaan, tuuli oli edelleen liian hento. Kun lähdin nukkumaan, toivoin, että seuraavassa vahtivuorossani purjeet vetävät ja vauhti on hurja!

Noh, tavallaan niinkin. Ensinnäkin nukuin korvatulpat korvissa sillä moottorin ääni kuuluu peräkajuuttaan, jossa nukumme S:n kanssa, suht hyvin. En siis ollut herännyt herätyskellooni vaan S joutui tulla herättämään minut seuraavaan 10-12 vahtivuorooni. Olin syvässä unessa, mutta 2 minuutin jälkeen herätyksestä seisoin jo kaikki tamineet päällä sitloorassa valmiina tähystämään. Tosin olin vielä aivan unessa ja pihalla kaikesta. Jossain vaiheessa nukkuessani olin havahtunut siihen, että moottori ei enää käy ja vene oli kallellaan sillä olin pyörinyt toiselle laidalle sängyssämme. Menimme siis purjeilla. Sen enempää en siitä muista. Kun pääsin vahtivuorooni tuuli oli silmän räpäyksessä yltynyt 13m/s ja meidän piti pienentää purjepinta-alaa. Reivasimme isoa ja pienensimme keulaa. Kun vihdoin pääsin tämän härdellin jälkeen ruorin taakse, sylkäisi Englannin kanaali vielä raikasta vettä päälleni sitlooraan. HUOMENTAAA!!!

05-07 vahtiini herätessäni mietin, että tästä pitää kyllä todella tykätä, muuten täällä ei kukaan täysjärkinen viihtyisi. Mutta joku tässä kaikessa viehättää! Vaikka ne palkitsevimmat hetket koen  ehkä itse auringon paisteessa myötätuulessa, niin silti vastatuuleen kryssiminen, yöllä purjehtiminen ja kaikki mikä tähän liittyy viehättää omalla tavallaan.

Guernseyhin saavuttiin kello 14.30 moottorin avustuksella, sillä aamupäivällä Guernseyn rannikkovartiosto antoi VHF:n kautta kovan tuulen varoituksen Englannin kanaaliin kello 16 jälkeen. Emme siis halunneet jäädä myrskyn silmään.

Guerneyhin saavuttaessa pitää olla tarkka, sillä Saint Peter Portin satamaan ei pääse milloin vain. Satama-altaaseen tullessa on "kynnys" (sill), joka rajoittaa laskuvettä satama-altaassa. Kynnyksen yli ei pääse kuin vähintään yli 4 m vedellä (+oma syväys). Tämänkin olimme laskeskelleet ja huomioineet etukäteen, joten pääsimme livahtamaan satama-altaaseen ongelmitta.

Satama-allas näytti aluksi isolta pallomereltä.
Poijuja oli paljon ja jokaisessa oli kiinni joku vene. Kului tovi ennen kuin huomasimme visitors -kyltin. Sinne päin mennessämme näimme onneksi satama-isännän, joka tuli kertomaan miten systeemi toimii. Satamaan oli jono. Vihaisen näköiset engelsmanit katsoivat meitä ja huitoivat meille, kun olimme turisteina painelemassa tyytyväisinä vaan laituriin kiinni jonoa huomaamatta. He olivat mitä ilmeisimmin jonottaneet satamaan pääsyä jo hetken. Jouduimme siis hetkeksi ensin englantilaisten kylkeen kiinni, ennen kuin pääsimme varsinaiseen satamaan.

Satama oli melko täynnä, kuten alla olevasta kuvasta näkyy.
Legillemme kertyi 140 mailia. Olimme merellä noin 23 tuntia. Tähän alkaa pikku hiljaa tottumaan. Maihin tullessa keikkuu niin paljon että joutui suihkussa ottamaan seinistä tukea. Kai maapahoinvointikin on mahdollinen jos merellä sitä ei tule :D

Seuraavat kaksi päivää kuluu Guernseyhin tutustuessa. Sen mitä mereltä päin tullessa näki, saari on upea!
Lämmin suihku tuntui ihanalta! Alla olevassa kuvassa vielä miehistömme suihkun raikkaana valmiina tutkimaan Guernsayta!