keskiviikko 24. heinäkuuta 2013

Sådant är livet!

Maanantaina perille saapuessamme söimme vielä salaattia sekä paljon odotettua perunaa ja silliä. Kuten ilmeet kertovat, mieli oli hyvä!
Aamulla taivas oli kirkkaan sininen, mutta tuuli oli hurja yli 15 m/s. Poukama oli vaahtopäiden peitossa. Tutkimme sääennusteita ja päätimme seurata tilannetta ja mahdollisesti jatkaa matkaa illemmalla. Pitkän istumisen jälkeen kaikkien teki mieli lähteä kävelemään. Päätimme lähteä tutustumaan saaren pohjoiskärkeen Norra Uddeen jossa sijaitsi majakka Långe Erik. Matkaa oli vajaa viisi kilometriä suuntaansa.
Majakka oli kerännyt yllättävän paljon turisteja tutustumaan Ölannin pohjoiskärkeen. Myös me kiipesimme majakkaan ylös katsomaan huimia maisemia!
Paluumatkalla päätimme kokeilla onneamme ja oikaista metsän halki. Matkalla paimensimme vähän lampaita, jotka olivat kovin ystävällisiä.
Paatille päästessämme seurailimme tuulta, joka oli jo selvästi laskenut. Ruokailun jälkeen päätimme ottaa pienet päiväunet ja kääntää sitten nokan kohti Visbyta. Köydet irtosivat illalla yhdeksältä. Edessä oli vähän sporttisempi purjehdus. Poukamasta päästyämme väljemmille vesille, Itämeri otti meidät avosylin vastaan. Tuuli kieppui edelleen kympin molemmin puolin ja aallot olivat hurjia. Arviolta kolme metrisiä. Veneen tippuessa aallon pohjalle, mahanpohjassa tuntui kuin olisi huvipuistossa. Kaikki olivat innoissaan! Vauhti oli yli 7 solmua. Vähän ennen kuin olimme kerinneet matkamme puoleenväliin, tuuli kuitenkin tyyntyi huomattavasti. Se näkyi sekä vauhdissa että tuntui aaltojen korkeudessa. Meno oli kuitenkin letkeää. Kukaan ei malttanut mennä nukkumaan. Jani tietysti hieman tylsistyi kokeneena kilpapurjehtijana kun vauhti tippui pari solmua, mutta malttoi kuitenkin sinnitellä ruorissa. Keula avattiin kokonaan ja isonpurjeen reivi purettiin. Jossain vaiheessa eräs meistä joutui aallokon velloessa juttelemaan taas norjaa Itämerelle. Paha olo meni kuitenkin nopeasti norjan juttelun jälkeen ohi. Olimme perillä Visbyssä viideltä aamuyöllä. Merivesi oli vain 12 asteista, pohjoistuuli oli siis tehnyt tehtävänsä! Ilma oli todella kolea. Unta ei tarvinnut paljon odotella.